onsdag, september 19, 2007

Winterson

Jag har glömt att jag skulle skriva vad jag tycker om Winterson nu när jag har läst en bok av henne.

Jag tror att hon skulle vara väldigt bra på att skriva noveller. Hon skulle nog kunna krypa in under huden och ge ett bestående intryck i en novell men i en roman blir det lite svårt att hålla kvar geisten. Det går lite upp och ner. Nu har jag ju bara läst en bok (som jag inte kommer ihåg vad den heter och som jag inte orkar gå upp och kolla vad den heter) och de andra kanske är annorlunda.

Det fanns mycket som var bra i boken som handlar om två kvinnor som har ett kärleksförhållande och den ena får cancer. På baksidan står det att man inte vet könet på den ena men jag tycker det är rätt uppenbart att jag-personen är en kvinna. Ibland kommer det små vinkningar som visar att det är så och ibland små rökridåer så man inte ska veta säkert. Men jag tycker det mest är synd att hon har lagt ner så mycket möda på att göra läsaren osäker på om det är ett lesbiskt förhållande eller ett heteroförhållande. Hon skulle ha struntat i det och kortat ner historien till en novell så hade den varit skitbra. Nu är den okej med små ljusglimtar och lite irritation.

Det är i alla fall positivt att den nakna kvinnan på framsidan har håriga ben.

2 kommentarer:

Linda sa...

Jag tror du är den tredje jag har hört nu som inte gillar henne. Jag är avskräckt. Det finns för lite tid och för många författare så jag struntar i henne hehe.

Nisse sa...

Du kan läsa henne när det är stiltje nångång och alla andra böcker är utlästa :0)