torsdag, september 27, 2007

Mera inspiration

Igår var jag på föreläsning igen. Sanna Ehdin heter hon som föreläste och det var mycket inspirerande och tankeväckande. Det handlade om kost och hälsa och hur vi kan må bättre och bli friskare.

En sak hon sa som jag gillade var att det är de små förändringarna som ger de stora skillnaderna. Det är svårt att förändra allting på en gång. Istället kan man välja bara en liten sak. Och sen när det har gått ett tag och den saken sitter där så kan man ta nästa. Jag har så lätt att vilja ta tag i allting på en gång när jag blir inspirerad men så går det några dagar och sen tappar jag orken. Så i dag har jag ändrat min frukost. Och bestämt mig för att det bara är det jag ska förändra nu. Resten får komma sen.

Sen så pratade hon om transfetter (härdat fett) och hur farligt det är. Det finns i massor av mat (godis, kakor, pommes frites, vissa buljongtärningar osv) och är direkt skadligt. Om en gravid äter det kan det ge fosterskador. Vetemjöl är heller inte bra eftersom när det är industrimalet så blir det så små partiklar att de går in i cellerna. Och där ska de ju inte vara. Dessutom är väldigt många glutenintoleranta utan att veta om det.

Det är också viktigt att må bra i sig själv. Att ha inre framgång. Vad ska man med yttre framgång till om man inte har den inre? Om man inte har någon självkänsla, om man inte är glad och mår bra och trivs med sig själv.

Och så ska man andas. Djupandas, fylla hela magen och bröstkorgen med luft. Hon påstod att man kan andas bort sin astma om man har det.

Mycket intressant var det och jag rekommenderar en titt på hennes sida. Klicka på hennes namn högst upp.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är SÅ HÄR intressant och det ger SÅ HÄR mycket ångest. :(

Nisse sa...

Men det är aldrig för sent :0)

Linda sa...

Suck vad trött jag är på nyttigheter...men det är ju nödvändigt, en livslång kamp är vad det är.

Nisse sa...

Det vore bra om man visste att det man köper är okej, kanske inte i för stora mängder men att allt går att äta. Känns så hopplöst att man inte vet om alla farligheter.