tisdag, september 25, 2007

Tänään on tiistai, huomenna on keskivikko

I dag är det lista som gäller. Jag vet att jag måste göra saker men de far runt i mitt huvud och då är listor ett bra sätt att få grejorna på plats.

Will är sjuk i dag med, han var hemma igår och det var en av orsakerna till att gårdagen var lite bökig. Men det redde ut sig.

Jag var på en lunch med tillhörande föreläsning och fick lyssna på en fantastisk kvinna. Så otroligt engagerad och driven. Hon har en dröm och hon ser till att uppfylla den. Och det bästa av allt var att hennes dröm är att hjälpa barn och att hon gör det ideellt.

Och så hade jag finska och gissa om jag blev glad när jag på vägen hem insåg att jag kan sätta ihop små meningar alldeles av mig själv. Jag kan inte garantera att det är helt rätt men i alla fall. Häftigt! Pöydällä on kirja. Minulla on auto. Huoneessa on kaksi tuolia, työpöytä ja tietokone.

Takten ökar hela tiden på finskan och vi lär oss massor på tre timmar, det gäller bara att få det att stanna kvar i huvudet och fatta vad allt betyder och hur det fungerar. Just nu håller vi på med satstyper, lokalkasus, adessiv, elativ, inessiv m.m. Visst låter det spännande?

Ikväll är det bokklubb och vi har läst Sara Kadefors bok Fågelbovägen 32.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är strålande!
Allt var rätt.

I min skojfriska familj säger vi "vetmaskin" som en direktöversättning från "tietokone".
Det låter ju roligare än "dator". :)

Nisse sa...

Hurra! Det är så roligt att kunna.

Ha ha... ja vetmaskin är ju rätt bra även om jag ibland skulle vilja kalla det för krångelmaskin.