tisdag, september 04, 2007

Terve!


Jag blir så glad av att läsa finska. Det bubblar i mig av glädje att upptäcka ett om inte nytt men i alla fall outforskat språk. Det öppnar sig för mig som en blomma. Det är som ett pussel jag länge har haft men inte förrän nu börjar förstå hur det ska läggas. Jag vill prata finska hela tiden och jag blir otålig när mina kunskaper inte räcker till. Jag suger i mig allt och jag skrattar glatt när jag kan säga en hel mening. Minä en ymmerrä suomea. Fast det gör jag ju, lite åtminstone. Och jag älskar hur det låter. Det där lite grovhuggna, tjocka ljudet. Det som gör att man måste ta i ända från magen och dra upp axlarna och får en att känna sig som en skogshuggare. Jag är stolt över att Finland är mitt andra hemland.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Å, så härligt att höra. :)

Anonym sa...

Hoppas du blir lika glad när du går på din språkkurs.

Anonym sa...

Ja, det hoppas jag också. Ser det mest som hjärngymnastik.

Linda sa...

Good for you baby!
Hm...tror jag åkte på ett jobbpass den dagen vi ska till Stockholm, ska se vad jag kan göra.

Linda sa...

Jag tror jag fixat det. Kanske jag slutar kl 12 och det kanske går det med?

Nisse sa...

Linda - no problemos, vi kan åka efter 12