tisdag, augusti 21, 2007

Skolstarter

Mikä sinun nimi on?

Se vad jag har lärt mig. Kursen startade med rivfart i den grammatiska världen. Vi fick lära oss hur ändelser fungerar och om bakre och främre vokaler. Vi fick också säga efter fröken i kör.

Som läxa ska jag ta ut stavelser i en text och skriva ändelser på ord som tåg, bil och vagn.

Ex. Tåg heter juna på finska. Om man säger "med tåg" så heter det junalla. Om man sedan frågar "kom du med tåget" då ska man lägga till en frågeändelse och då blir det junallako. Om jag har fattat rätt.

Skojigt var det och jag känner ett stort sug efter att lära mig. När jag har hämtat barnen efter första skoldagen ska jag sätta mig och läsa igenom alla papper jag fick. Många ord och en del grammatik. Intressant.

Frågan är bara när jag ska hämta barnen. Jag skjutsade dem i morse och eftersom Boll börjar första klass så följde jag med. Men hennes fröken motade ut alla föräldrar. Ni får hämta dem sen, sa hon. När är sen frågade jag en annan förälder. Jag vet inte, halv elva kanske, sa hon.

Vid skolavslutningen i våras så fick barnen fel papper. De fick förra årets papper. Jag har även kollat på nätet men där står inga tider heller. Och hur kul är det att stå och vänta i en timme? Och hur kul är det om barnen får stå och vänta på mig en timme? Information är viktigt! Anlita mig som kan sånt.

Minun nimi on Nisse.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Duktiga du!
Det blir intressant läsning för mig som aldrig läst finsk grammatik. Jag kan språket "bara" i praktiken.

Linda sa...

Vantoton etei sesä?

Nisse sa...

Linda... eh, jag återkommer om ett tag.

Kim - ja vi kan ju träna tillsammans :0)

Linda sa...

Vantarna ligger i hallen hahahaha