onsdag, augusti 08, 2007

Bokdiskussion

Det blev en intressant bokdiskussion på Lindas blogg. Om vad som är bra/dålig litteratur och vilka som säljer och varför. Tyvärr satte hon stopp för den så jag fortsätter här. Man kan ju tycka vad man vill om vad som är bra eller dålig litteratur, för det är ju mest så att det är varje människas egen smak och tycke som avgör i vilket fack man placerar en författare.

Jag tycker att all litteratur borde vara mer lättillgänglig på så vis att även den mer udda, annorlunda eller tyngre litteraturen skulle uppmärksammas mer. Alla kakor ska läggas fram på kakbordet så att alla har möjlighet att smaka på alla sorter. Jag tycker inte man ska förakta något slags litteratur för de har alla sin plats. Och det är bra att läsa, vad man än läser. Men utrymmet borde vara större, möjligheterna vara fler både för författare och läsare.

När jag skickade in mitt bokmanus fick jag svaret att de inte vågade ge ut den typen av litteratur för de visste inte om den marknaden fanns. Men en lektör som läste mitt manus sa att hon skulle älska boken, köpa den direkt och be om författarens dedikation. Så visst är det med en liten sorg i hjärtat jag inser att inte all litteratur kommer fram. Jag vill också bli läst. Men jag har sparat pappret som lektören skrev.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det så, visst är det så. Du har så rätt. jag kan nog ha låtit rätt snobbig i mitt inlägg men jag är så förbenat trött på att BARA låna ut dessa lättviktare. Man har lust att ruska om folk och släpa bort dem till hyllorna med andra, mer fascinerande böcker. En av mina kollegor som jag arbetade tillsammans med igår kväll instämde med mig. Han tycker det är rent pinsamt att biblioteket mest köper in dessa böcker. Vi ska kunna erbjuda ett bredare sortiment. Men sånt skippar man mer och mer i och med deckarfrenesin. Det är hemskt och DET är det värsta/Linda

Anonym sa...

Det värsta är att vi får mindre och mindre bokanslag att köpa böcker för på biblioteket. Att tro att vi ska ge massan den smala litteraturen och att man bara ska köpa deckare i bokhandeln är så fel. Vi lever på skattepengar och måste då köpa det som efterfrågas i första hand (och det är ju mycket Läckberg och Alvtegen). Smal litteratur har vi knappt råd med mer nu när bokanslagen bantas :( Det är så synd så synd men vi håller på att bli mer mainstream vi med. Vi har inte råd med annat.

Anonym sa...

Ja det är ju så trist att inte allt får plats. Det borde få det. Och tänk vad folk missar, vilka upplevelser de kunde få alldeles gratis. Varför ska allt handla om pengar?