onsdag, augusti 29, 2007

Böcker

Ikväll är det bokklubb. Jag blir lite nervös för Linda och Therese ska såga deckare. Jag älskar ju att läsa en bra deckare emellanåt. Jag älskar alla böcker. I tidningen frågade de studenter hur de gjorde med kurslitteraturen. Många lånar eller köper begagnat och sen säljer de vidare böckerna. Tur att inte jag fick frågan. Jag har köpt nästan alla böcker nya och bara sålt en. För att jag älskar böcker och vill ha kvar dem i bokhyllan. Mina bokhyllor räcker inte till längre och ändå har jag alldeles för lite böcker. Tycker jag. Jag skulle vilja ha ett stort bibliotek med bokhyllor på alla väggar och ett tjusigt skrivbord mitt på golvet och förstås en skön fåtölj framför en öppen spis.

Jag läste en bra bok nyligen. Mandelkärnan av Inger Alfvén. Jag fick den i nån bokklubb och den har blivit liggande ett tag för jag hade ingen lust att läsa den. Jag trodde den skulle vara tråkig. Men det var den inte. Den satte sig kvar på nåt sätt.

Och så har jag läst en bok som heter Italienaren av Sven Olov Karlsson, också en bra bok. Sorglig. Det jag gillade med den var att den beskriver så bra det här med släkt och rötter och flera generationer på landsbygden. Och så var den rolig också.

Jag läste också nyligen Svinalängorna av Susanna Alakoski. Även det en bok som sätter sig fast. Det är också en sån där bok jag gått och dragit på. Det har varit så mycket tjat om boken så jag tappade lusten ett tag. Men så köpte jag den på pocket och det ångrar jag inte. Fast det gör lite ont att läsa den.

Egentligen borde jag ha skrivit det här i den andra bloggen men det fick bli här. Kanske är bäst så.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Min gode vän berättade om Svinalängorna igår så nu hoppade jag till lite.
För övrigt har jag fortfarande inte kommit in i det-är-kul-att-läsa-fasen.
Läste ett kapitel under hela min semester. :(

Linda sa...

Muahaha vänta du bara!
Nej, nej klart vi inte ska göra ner hela genren...men de flesta av dem. Det är ju som du skrev. Ibland vill man ha en ostmacka och ibland en gourmetmiddag. Man får aldrig ställa sig i vägen för valfrihet.
Men det finns ett problem kring deckargenren som har en negativ på verkan på annan litteratur. Det är beklämmande på flera sätt.
Dessutom gillar jag klassiska deckare. Böcker skrivna av Christie t ex. Fast de är ju så mer välskrivna och mer helgjutna än dagens skaskdeckare. Tänk, Christies deckare är inte ens i närheten av dagens deckare när det gäller brutalitet. Ändå är de så avsevärt mycket bättre när de trots allt handlar om samma bloddrypande ämne.
Det tål att tänkas på.
Åh nu har du väckt min debattlystnad kompis hehe.

Linda sa...

Fan nu väcktes textnörden i mig också. Jag har lyckats med att göra en särskrivning morr. Jag avskyr särskrivningar.

Nisse sa...

Haha... jag visst är det irriterande med särskrivningar.

Det är kul att diskutera, så jag är inte så nervös egentligen. :0) För visst är det ju så att det ska ge något det man läser och jag älskar ett bra språk som ger mer än bara innehållet.

Nisse sa...

Kim - det är bara att sätta igång. :0)

Anonym sa...

Det är ju ikväll det på riktigt kan bli roliga bokdiskussioner.
Jag köper cider/linda

Nisse sa...

Oki, jag har köpt ost och kex och vanlijsås till äppelpajen.

Anonym sa...

HAHA! Jag förstår Linda. Om man upptäcker att man plötsligt börjat köra med särskrivningar får man ju lust att hoppa från balkongen!
:-O

Nisse sa...

Hemska tanke :0)

Linda sa...

Jepp då är det bal kongen som gäller

(åhh så rolig jag var då -inte)