torsdag, augusti 02, 2007

Hundtankar

Det positiva med hundar är att man kommer ut på promenader. Och att de är mjuka och sköna att krama på. Och trevliga som sällskap. Det som är negativt med att låna hund är att det inte är jag som har uppfostrat dem. Vilma och Holly är två trevliga hundar som är lätta att ha att göra med. De vill gärna vara till lags och de vill vara där jag är. Men de är inte direkt uppfostrade. I alla fall inte på mitt sätt. Det är till exempel väldigt svårt att få in dem genom en dörr. De bara vimsar omkring och ser glada ut hur mycket jag är lockar och ropar på dem. När en går in springer den andra ut. Och de drar i kopplet. Att gå ut med två hundar som drar innebär två lite längre armar. Men jag måste tillstå att jag tappade tålamodet och röt till och det gick bättre efter det. Som tur är så är jag tillräckligt stark och envis för att klara av att hålla två dragande hundar med ena handen. Men kul är det inte.

En annan sak som är lite jobbig är att Vilma löper. Vilket innebär att det var blodfläckar i hela huset i morse. Men å andra sidan så var det en bra orsak till att städa så nu är det städat och fint inne och hundarna är ute.

3 kommentarer:

Linda sa...

Jag kan bli väldigt sugen på att skaffa hund ibland. Trots att jag är rädd för de stora varianterna.
En sån där liten Cavaliersötis skulle jag nog helst vilja ha. Fast sen blir jag alldeles matt för man vill ju att de är väluppfostrade. Jag blir skitirriterad när folk inte uppfostrar sina hundar ordentligt. Själv har jag dock ingen aning om hur man får pli på dem. Jag ska nog hålla mig till katter.
Min skräck är att ha en hund som jag inte kan få tyst på. Jag har bott granne med en sån hund och jääävlar vad jobbigt det var.

Anonym sa...

Ja man vill ju att hunden ska lyssna på en och göra det man säger åt den. Hundar som bara flaxar omkring och skäller och hoppar är jobbiga. Men det är inte så svårt med hunduppfostran, man ska vara konsekvent och rättvis och vara en tydlig ledare. Ungefär som med barn :0)

Linda sa...

Oh dear...