torsdag, augusti 23, 2007

Min finaste Boll

Första klass. Är det inte underbart med barn som älskar att gå i skolan, så länge det nu varar. Boll och jag har varit på inskolningssamtal med hennes fröken.

- Och vad är du för någon då? Kan du berätta om dig själv, frågade fröken.
- Jag är snäll och duktig och så är jag tyst på lektionerna, svarade Boll. Och så låter jag alla vara med och leka.
- Kan du alfabetet, frågade fröken sen.
Då satte hon händerna för ögonen så hon inte skulle se bokstavstavlorna på väggen och så rabblade hon alfabetet som ett rinnande vatten.
Och så fick hon berätta om vilka hon leker med och vad hon tycker om att göra.
- Är du allergisk mot något, frågade fröken.
- Ja, mot damm, sa Boll.
- Nej, sa jag, du är inte allergisk mot damm.
- Jo, lite, sa hon.
- Nja, sa jag, men du har mycket fantasi.
- Ja, det har jag, sa Boll.

Där satt jag bredvid och kunde inte göra annat än att le åt hennes svar. Tänk så glad och stolt man kan bli som förälder när man har en gullig liten unge som så uppenbart är en egen liten tänkande människa.

4 kommentarer:

Linda sa...

Naaaw vad söt. Hon låter som en liten Tjorven.

Nisse sa...

Ha ha, ja litegrann faktiskt ibland.

Anonym sa...

Tänkande OCH allergisk mot damm!

Nisse sa...

Kim - jo, för det kliar ju faktiskt i hennes näsa när hon får damm i den :0)