söndag, oktober 29, 2006

Deprimerande städning

Det är deprimerande att städa barnens rum. Boll är expert på att ha sönder saker, rita på väggar, golv och möbler och samla på sig skräp. Hälla ut är också populärt. Jag undrar när det går över. Om det går över. Hon är sex och ett halvt år nu. Kanske när hon blir sju? När hon gick på dagis så sa de att hon var väldigt duktig på att hålla ordning på saker. Kanske förtog hon sig där?

Det känns inte som det är någon idé att köpa mer leksaker åt henne. Men ska man sluta ge barnen leksaker i julklapp när de är sex år? Jag vet ärligt talat inte vad jag skulle kunna ge henne som hon inte har sönder. En upplevelse? Eller måste jag hålla ständig koll på henne? Sätta henne med tvångströja i ett madrasserat rum? Nej, nu börjar det väl låta lite väl drastiskt. Det finns faktiskt stunder när hon inte ritar eller klipper eller plockar isär saker som inte ska ritas, klippas eller plockas isär.

När jag frågar henne varför hon gör så, så ser hon oftast väldigt förvirrad ut och säger:
-Jag vet inte.
Eller om jag frågar varför hon har ritat på väggen, då säger hon:
- Det var inte jag. Jag kommer i alla fall inte ihåg det.

Nu är hennes rum städat i alla fall. Det går att gå in där och det ligger bara täcke och kuddar i hennes säng. Golvet är rent och dammet borta. Alla konstiga saker som jag nog helst inte vill veta vad det är, är borta.

Ett råd till alla er därute som funderar på att skaffa barn. Köp inte saker åt dom. Ge dom kottar och låt dom hållas med dom ute.

Inga kommentarer: