torsdag, oktober 05, 2006

Att handla eller inte handla

Tänk att man kan bli förvånad över att folk är trevliga och glada i affären. Några skämt och leenden som borde vara vardag istället för undantag. Men varför blir då så många irriterade och sura när de handlar? Hundar brukar bli överlyckliga när man kommer hem med fulla matkassar. De skulle säkert tycka det var jätteskoj om de fick följa med och handla. Och många säger sig ju vara shopaholics. Men det kanske inte gäller mat? Kan det vara för att folk jobbat hela dagen och är trötta? Eller så är det köerna. Vem gillar köer? Undrar om folk skulle vara lika irriterade om de var tvungna att odla och jaga och samla sin mat själva. "Nej, har jag sagt, det blir inga blåbär före maten. Sluta tjata."
"Jag var faktiskt först på den där renen. Flytta på dig. "
"Va?! Tvåhundrasjutton ekollon! För den där lilla kaninen. Hutlöst!"
Och hur kul är det om man står där i skogen och ska veckosamla och upptäcker att man inte har nån femma till kundvagnen? Eller om man går vilse? För om man går vilse i stormarknaden är man i alla fall inomhus om det börjar regna. Och det finns mat på hyllorna. Och har man tur så kanske man blir hittad av städpersonalen.

Fast ändå. Det vore ganska skönt att leva av naturen lite mer. Skulle inte bli så mycket papper och kartonger då. Och om man blev sugen på nåt gott framför tv:n så kunde man ju bara kila ut till grönsakslandet och knipa en palsternacka. Och vem vet, man kanske träffar på nån gammal kompis där ute i skogen och kan ta sig några grannbarr tillsammans. Det vore väl grejor det.

Nä, jag tror att jag ska stänga ner datorn innan jag blir för exalterad. Det är ju Medium på fyran snart. Jag har ju inte femman.

Måste hinna ut och norpa lite gräs och samla lite regnvatten innan det börjar.

2 kommentarer:

Linda sa...

Medium?!
Har Medium börjat igen?
fan då missade jag det ikväll.
Skitbra ju, trots det inte är på femman hehe.
Vad kul, vi har ett eget internt skämt

Nisse sa...

Japp började igår. Jag gillar den serien.