fredag, juni 01, 2007

Högutbildad med rätt att tänka

Hela veckan har jag lagt mig för sent och sovit för lite. Det känns. Jag är trött och seg. I dag ska jag läsa opponentrapport och planera inför redovisningen. Det är nära och samtidigt lååångt till nästa fredag.

Just nu ligger jag i sängen med Barbara (min nya hobby). Jag har inte msn på den här datorn så jag måste snart stiga upp och klä på mig och sätta mig därnere istället.

I kväll ska vi på 30-årsfest. Det är min ena svåger som fyller år. Födelsedagsbarnet har relativt nyligen blivit husägare och håller på och renoverar så vi kom fram till att ett trädgårdsredskap eller verktyg skulle kunna bli en bra present. Erk skulle fixa det igår och jag sa till honom att han kunde höra av sig till mig om han behövde tips eller ville berätta vad han hade köpt. Men skicka sms såna fall, sa jag, eftersom jag är på kurs. På eftermiddagen fick jag ett sms från honom där det stod:
Jag köper bond...

Jag funderade en stund. Kan han mena bondsaker, som spade och kratta eller menar han Bond? Har han köpt Bond-filmer till 30-åringen? Jag fattade inte riktigt vad han menade så jag skrev tillbaks:
Vad är det för något?

I samma stund som jag skickade iväg sms:et insåg jag att han menade Bond-film men inte som present utan de där man får med Expressen. Vi har nämligen köpt alla hittills.

Det visar ju bara hur viktig kontexten är för förståelsen. Se där vad jag har lärt mig under tre år på Mdh.

2 kommentarer:

Kim da Costa sa...

Eller kanske den där flickgruppen som körde nån typ av klassisk/pop-musik. Bond hette de ju.

Fick ett SMS häromdagen där det stod "Ses vid W B?"
Jag hade ingen aning om att stället hette Willie Brandts plan. Men det var dit jag skulle.

Nisse sa...

Ja dom ja...

Det är lite jobbigt när man inte fattar vad folk menar.