fredag, maj 11, 2007

Upprörande

Jag vill gärna tro att jag kan gå till affären och handla mat utan att behöva oroa mig. På något sätt inbillar jag mig att jag bor i ett land som har koll på vad som är bra och vad som är dåligt och som åtminstone hyggligt månar om människorna. Det är ju liksom därför vi har myndigheter och kontroller, trodde jag. Men allt handlar väl som vanligt om pengar. För hur kan man annars förklara att det finns så mycket farligt i vanlig mat? Och hur lätt är det att få reda på det? Det gäller att vara en mycket medveten konsument, leta reda på och läsa mycket. Titta på olika tvprogram och lyssna på radio. Men när man jobbar, har barn som ska hämtas, mat som ska lagas, tvätt som ska tvättas och ett liv som ska levas så är det inte alltid så lätt att vara helt uppdaterad och medveten om allt. Några exempel:

Färgmedel som förekommer i godis, glass och dricka men också i helt vanlig mat kan tydligen orsaka beteendestörningar och aggressioner. Speciellt hos barn. Så akta er för livsmedel som har Azofärger med nummer E 102, E 110 och så vidare upp till E 180.

Sötningsmedel är inte bra och det har man ju faktiskt hört. Men på vilket sätt det inte är bra kanske inte så många vet. Sukralos till exempel går i stort sett rakt igenom kroppen och det kanske man kan tycka är positivt. Men det innebär att det kommer rakt ut i naturen och inget reningsverk i världen kan stoppa det. Läs mer här. Vissa sötningsmedel gör dessutom att man blir mer hungrig. Inte bra alls.

Frukt ska man väl kunna äta, tänker jag. Sötningsmedel och färg finns ju främst i sådant vi faktiskt inte behöver. Men grejen är den att den frukt som finns i affärernas diskar ofta är så besprutad att det kan vara rent farligt att äta till exempel äpplen. Och hur lätt är det att hitta ekologiskt odlad frukt? Det är ju inte bara att gå in på Ica och plocka åt sig första bästa.

Farligheter finns även i andra varor än mat. Mjällschampon innehåller ett ämne som gör att mjäll försvinner men som när det spolas ut i avloppet hamnar i våra vattendrag och dödar flera livsviktiga organismer. Skitläskigt.

Jag vågar snart inte göra nånting känns det som. Vad ska man äta och använda? När saker man trott var okej visar sig vara farliga så börjar man ju undra vad mer som är skumt. Men viktigast av allt är att vi alla protesterar och låter bli att köpa sånt som är farligt. Vi måste kräva att myndighterna tar sitt ansvar och inte tillåter sådant som är direkt hälsovådligt och miljöförstörande i livsmedel.

2 kommentarer:

Kim da Costa sa...

Vilket sammanträffande. Jag har tänkt mycket på detta på sistone.
Vad ska man göra?
Kanske måste man odla all sin mat själv.
Alldeles rent och fint.

Nisse sa...

Ja antagligen borde man göra det. I vilket fall som helst så ska man nog äta så naturliga råvaror som möjligt och ekologiskt odlat. Jag blir rädd när jag tänker på vad mina barn fått i sig.