fredag, maj 25, 2007

Datorer, musikaler och problemlösningar

Mannen från Schenker ringde. Åhå ja ja, han ska komma hit med min dator i dag. Vad glad jag blir. Håll tummarna för att han hittar och inte kör i diket.

Om det inte var för att Erk och jag ska på musikal i kväll så skulle jag nog suttit med datorn i knät hela kvällen.

Vi fick biljetter lite oförhappandes av min svägerska. Deras minsta son tillika vår gudson har en roll i musikalen. Alla föreställningar har varit utsålda men nu hade de fått tag i två biljetter och gav dem till oss. Jättesnällt. Det ska bli kul. Den är väldigt bra har Will sagt som har varit och tittat på den. Det är i stort sett bara skolbarn som medverkar. Jag återkommer med recension. Jo det är ju Hair förresten.

Igår hade vi ett samtal med Will. Han försvann ju i Nyköping och igår slogs han med en kille i skolan. Hans fröken har ringt flera gånger och vi har naturligtvis varit oroliga. Problemet är att han inte svarar när vi pratar med honom. Eller att han inte kan ge några svar på våra frågor. Men jag tror att vi faktiskt hittade en orsak till vissa av problemen. Det är ju många saker som spelar in och han är den som bär minsta skulden om man nu ska prata om skuld. Men det är han som hamnar mitt i bråken. Han har i alla fall en väldigt bra lärare som bryr sig om på rätt sätt.

Ofta är det ju så, tror jag, att det kan finnas en ganska enkel lösning till ett stort problem. Det gäller bara att hitta grundorsaken. Det kanske inte löser allt på en gång men det kan göra allting mycket lättare. Sen är det förstås så att mycket annat spelar in också. Hur man är som person, vilka människor man har runt omkring sig osv.

Jag vill ju bara att mina barn ska vara lyckliga. Ibland är det svårt att vara människa. Det är som svårast att vara människa tillsammans med andra människor. På en sten i skogen eller i soffan med katten i knät är det ganska enkelt.

4 kommentarer:

Kim da Costa sa...

Jag tror också på den där enkla lilla lösningen.
Du har så rätt i sista stycket. Det är lätt att vara människa på en sten i skogen men bland andra människor är det lätt upplagt för dramatik.

Linda sa...

Var det inte Strindberg som sa "det är synd om människorna"? Han hade inte helt fel när han sa det där..eller skrev kanske.
Förresten fin blogg du har nu. Kaviartuben gjorde mig lite snurrig haha. Nu är den väldigt Nisse!

Linda sa...

Förresten jag började läsa "Luder" igår. Dessvärre är den inte särskilt bra men det kanske blir bättre. Fast den är så tröskig liksom. Många ord och ingen känsla. Man får ingen känsla för personerna så att säga.

Nisse sa...

Tack Linda... ja kaviartuben blev lite för jobbig :0)

Vi kanske struntar i Luder då.