tisdag, december 12, 2006

Idésprutan

Det blev en helt okej dag igår trots morgonens rivstart. Heldag i skolan med skissteknik och föreläsning om människorvaran. Intressant. Sedan bar det av till den stora staden Västerås och ett väldigt spännande möte. Jag blev alldeles matt. Aldrig har jag mött någon som pratat så mycket och suttit still så lite. Kvinnan som vi kan kalla B ville att jag och några till ska hjälpa henne med en hög med idéer hon har. Massor av idéer. Jag insåg efter en stund att mitt jobb i det hela var att försöka få tag på rätt trådar och göra en snygg knut av dom.

B kommer från Brazilien och jag hade hoppats lite smått (och nog lite fördomsfullt) på att få komma till ett exotiskt hem med exotisk mat (vi blev bjudna på middag hemma hos henne). Det enda som var exotisk var B själv. Hennes hem var överbelamrat med tomtar (flera troligtvis gjorda på dagis eller lekis), ljusstakar med tomtemotiv och dukar med tomtemotiv. Maten var god, rösti, ris, kycklinggryta, morötter, blomkål och bönor och en morotssoppa. Vi fick vin också men jag skulle ju köra hem så det blev inte mycket av det.

Det tog ett bra tag innan jag förstod, eller började ana, vad hon ville och vilka hennes idéer var. Jag tror att hon egentligen inte vet själv vad hon menar. Hon behöver någon som hjälper henne strukturera upp allting. Frågan är ju bara om hon har råd att betala. Jag lovade i alla fall att fundera lite och komma med förslag och vad det skulle kosta så får vi se sen. Viljan har hon i alla fall. Och energi för fem. Och idéer för tusen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Wow. Tänk om man kunde få lite mer av den varan - energi. Och idéer! Tänk om man kunde bli kallad idéspruta åtminstone en gång i livet... Grrr...