onsdag, mars 14, 2007

Mitt namn är Öl

Wills gitarr låter lite konstigt så vi åkte till en musikaffär och frågade om de kunde fixa den. Det var en stor och kraftig karl med långt hår, långt skägg och whiskeyhes röst som tog emot den.
- Ja, det kan jag fixa, väste han fram och såg tuff ut.
Och så skulle han ta mitt namn. Han stavade fel på mitt förnamn men det brydde jag mig inte om och så kom vi till efternamnet och hans ögon blev stora.
- ... f... vadå? sa han.
Mitt efternamn stavas med v.
Jag bokstaverade första delen och han skrev. Sen sa jag med överdrivet tydlig röst resten av namnet.
- Öööh... he... vadå? sa han.
Jag tittade på honom och undrade vad han kunde tänkas ta till sig. Mitt efternamn påminner om en känd ölsort så jag sa:
- Som ölen du vet...?
Och då lyste han upp och ett stort leende bredde ut sig i skägget.
- Aha!
Så det är väl så att man ska "prata med bönder på bönders vis och med de lärde på latin". Eller så är jag bara fördomsfull nu igen.

4 kommentarer:

Kim da Costa sa...

Du är så rolig, baby.
Eller ska jag säga Nisse Pripps kanske.

Nisse sa...

Jajjemän! :0) Pripps is my middle name... but you can call me Al... öh.. Öl

Linda sa...

Haha det där var jätteroligt. Ett adligt ölnamn, det är inte skam...eller fy ölskum kanske....

Anonym sa...

Ha ha Linda, du är skojig du med...