fredag, september 08, 2006

Nu är jag arg igen

Kristdemokrater är inte gulliga. Min ena svägerska vet inte riktigt vad hon ska rösta på men hon funderade på kristdemokraterna - för att det är lite söta. Ingen bra orsak tycker jag. Speciellt som de inte ens är lite söta. Jag lyssnade på Lantz i p3 i dag där nån kristdemokrat blev intervjuad. De vill inte att homosexuella ska få gifta sig eller adoptera för det är inte för barnens bästa... eh? Äktenskapet ska vara mellan man och kvinna för att det är så och det är dumt att ändra på något som fungerar... eh? Barn mår bäst av att växa upp med en man och en kvinna... ja och så är det ju överallt... eller?

Två kvinnor kan flytta ihop om de vill det. Det finns ingen lag som förbjuder det. Kvinnorna(den ena eller båda) kan bli med barn och de kan uppfostra barnet tillsammans. Det finns ingen lag som förbjuder det heller. Men de får inte gifta sig i kyrkan och den som inte fött barnet får inte adoptera det. Vad är barnets bästa i det här? Att inte båda kvinnorna räknas som föräldrar? Och ensamstående föräldrar då? Eller familjer där ena eller båda föräldrarna brister på något sätt. För att de är missbrukare, våldsbenägna, psykiskt instabila eller något annat. Är det okej bara för att de är en man och en kvinna som lever tillsammans? Aaaaaaaaaaargggghhhhhhhhhh... jag blir så upprörd på skitsnack. Tänk lite längre.

Barnens bästa handlar om att de inte ska fara illa, att de ska känna sig trygga och älskade och få mat för dagen och kläder på kroppen och få gå i skolan (det kan ju iofs diskuteras om det är för barnens bästa). Om de blir mobbade i skolan för att de har två mammor eller två pappor så är det samhällets inställning det är fel på. Det finns män och kvinnor överallt i samhället. Om alla tog ansvar så skulle det finnas gott om förebilder för barnen. Och egentligen, är det så viktigt att man får tydliga könsroller? Visst är det viktigt för barn att få känna och umgås både med män och kvinnor men det viktigaste är nog ändå att få tillgång till bra människor som kan vägleda och stötta och uppfostra barnen till bra och fungerande individer.

1 kommentar:

Linda sa...

Usch jag jag AVSKYR det partiet.
Hur är man funtad om man tycker som dem?
De för ju en politik som är gammal som gatan.
Nej jag anser t om de är farliga. Såna människor är farliga om de får för mycket makt.
Inget sött med dem nej.