söndag, november 05, 2006

Hållbart

Hur ska man veta vilken mat som är bra och vad som inte är bra? Hur svårt är det inte att vara en medveten konsument egentligen? Vi borde handla ekologiskt, närproducerat och inte så mycket färdigmat eller halvfabrikat. Okej, det låter ju bra. Men det är inte så enkelt.

Vi borde heller inte köra för mycket bil eller slösa på energi i onödan. Eller handla sådant vi inte behöver.

Men samtidigt är samhället byggt på att vi ska konsumera. Och det som är bra för miljön, för människan och för framtiden är sällan det självklara valet eftersom det ofta är dyrare, svårare och mer otillgängligt.

Transfetter tillexempel. Det är ju inte bra. Men för inte så länge sedan så visste jag inte att det fanns något sådant. Och jag vet fortfarande inte riktigt i vilka livsmedel transfetter finns. Alltså vet jag inte hur jag ska undvika dom till 100 %. Och äpplen är visst inte heller bra eftersom de innehåller höga halter av bekämpningsmedel. Så då borde jag köpa äpplen som är odlade i Sverige och helst köpa av grannen som inte har använt några medel alls. Och överhuvudtaget köpa sånt som är producerat i Sverige och i min närhet. För att undvika långa transporter. När det egentligen borde vara så att det som är dåligt för människan och för miljön inte borde få säljas alls. Åtminstone inte utan tydligt stå på förpackningen så att man själv kan välja.

Jag kan köpa saker som är dyrare om de är bättre för mig, för mina barn och för miljön. Det är inte ekonomin i första hand som göra att jag inte alltid handlar det som är bäst. Det beror på att jag inte alltid vet. Eller på att det inte alltid finns ett bra alternativ.

Jag vet inte hur jag ska göra. Ska jag låta bli att handla saker och bara köpa det som jag säkert vet är ekologiskt hållbart?

Det jag gör har betydelse. Jag sopsorterar. Jag släcker lampor. Jag försöker köpa ekologiskt. Jag köper inte så mycket saker som jag inte behöver. Jag tänker på vad jag gör och försöker ta reda på saker. Men det räcker inte.

Så länge samhället tänker ekonomiskt istället för ekologiskt så är det som borde vara lätt svårt och det som borde vara samhällets ansvar blir varje enskild individs eget ansvar. Vi är samhället och vi borde göra så att det är lätt att leva i samhället. På ett ekologiskt hållbart sätt.

Inga kommentarer: