tisdag, november 14, 2006

Fula män och snygga rader

Vissa låtrader/textrader sätter sig fast. Det finns flera som jag gillar lite extra. Jag önskar jag skulle ha skrivit ner dom nånstans. Ha dom samlade. För när jag ska ha dom till nåt så har jag glömt den exakta formuleringen eller glömt exakt var de fanns. Jag har en bokserie jag gillar, böckerna om Burke av Andrew Vacchs (tror det var så) och i en av dom så finns det en mening jag gillar skarpt. Men jag vet inte i vilken bok den stod och inte exakt hur den löd. Det var nåt om att: imorgon är för medborgare, för oss finns bara nu. Jag gillar den för att det är lite rebelliskt och samtidigt lite sorgligt på nåt sätt. Det är samma sak med låten Nowhere fast från filmen Streets of fire:

Everybody's going nowhere slowly
they're only fighthing for the chance to be last
there's nothing wrong with going nowhere baby
but we should be going nowhere fast

Jag gillar också första meningen i Darkness låt I believe in a thing called love:

Can't explain all the feelings that you're making me feel
my heart's in overdrive and you're behind the steering wheel

Det är nåt speciellt med den mannen, sångaren i Darkness alltså. Egentligen ser han rätt skojig ut på gränsen till ful men ändå tycker jag han är otroligt sexig. Speciellt när han har klämt in sig i ett sånt där förskräckligt, hårresande fodral. Antingen är jag vrickad eller så är han bara sexig helt enkelt oavsett vad han har på sig eller hur han ser ut. Vissa män har en speciell effekt på mig. Jag blir som i nån slags trans och skulle kunna kasta mig över dom om dom bara var i närheten. Men dessa män är oftast ganska gräsliga. Eller fulsnygga. Överväldigande på nåt sätt. Medan en fotomodell lämnar mig oberörd.

Ballad of Lucy Jordan är också en låt med intressanta rader i. De flesta har väl hört den låten i någon version, men jag gillar Dr Hooks version bäst:

Her husband he was off to work
and the kids were off to school
and there were oh so many ways for her to spend the day
she could clean the house for hours
or rearrange the flowers
or run naked down the shady street screaming all the way

Finns nåt snyggt där tycker jag.

Inga kommentarer: