måndag, april 16, 2007

Könsroller

Boll berättade om sin dag.
- Jag lekte med Linus. Mira var arg.
- Varför var hon arg? frågade jag.
- Jo för Mira och Linus och Alexandra är ihop.
- Alla tre? Samtidigt? Jag blev lite glad, kanske är världen äntligen öppen för andra konstellationer, tänkte jag.
- Ja, svarade Boll.
- Är de ihop alla tre med varandra eller är det Mira som är ihop med Linus och med Alexandra? frågade jag. Här hoppades jag på att det åtminstone skulle vara så att en tjej kunde vara ihop med både en kille och en tjej.
- Nä, det är Linus som är ihop med Mira och med Alexandra.
Jaha, typiskt, tänkte jag. Naturligtvis är det så att killarna slår sig för bröstet och tar för sig av den kvinnliga fägringen. Medan tjejerna säkert redan i lekskolan har fått itutat sig att de ska hålla sig på mattan.
- Ja, så Mira var arg för Linus tycker att Alexandra är snällare och vill vara ihop med henne mer.

Bra att Mira var arg, tycker jag. Och så tycker jag att hon ska strunta i Linus och vidga sina vyer lite. Jag kanske borde jobba på dagis eller i förskolan. Påverka lite.

Will har i alla fall fattat galoppen. Erk hävde ur sig nåt dumt igår om att Will ser ut som en tjej för att han har långt hår. Det skulle han inte ha sagt för jag tände på alla cylindrar.
- Och vad menar du med det då? frågade jag. Menar du att han är sämre på något sätt för att han liknar en tjej eller vadå? Och förresten liknar han ingen tjej utan sig själv och det räcker väl långt det.
Och så vände jag mig till Will och sa ironiskt:
-Du kan ju inte gå runt och se ut som en kille, man får ju skämmas för dig.
Då skrattade han och så fnyste han lite när han såg på sin pappa. Mycket medveten om hur korkat hans far uttryckte sig och hur rätt det är att vara sig själv.

Fan, där har jag jobbat bra.

1 kommentar:

Kim da Costa sa...

:)
JA! Fler som du i förskolan. Se så, iväg med dig.