onsdag, januari 31, 2007

Ungsgröt

Hungriga barn, klockan tickade och jag satt fast vid datorn.
- Pannkaka, skrek Boll. Pappa ska göra pannkaka.
Men han hade somnat.
- Vi måste äta NU, stönade Will, jag är hungrig NU.
- Aaaahhh, sa jag.
Jag hade helt glömt bort den frysta fisken jag hade lagt på tining i kylskåpet. Okej pannkaka, tänkte jag. Men då får det bli ungspannkaka. Fick för mig att jag skulle göra ett annat recept på pannkaka som är lite mer GI men orkade inte leta rätt på det. Så på en höft slängde jag ner ett gäng ägg, några svättar mjölk, havregryn, keso och lite salt och så mixade jag ihop det till en smet. Smörjde en form och hällde i smeten och så skjuts in i ugnen. När jag tog ut den så tittade Will skeptiskt på den.
- Vad är det där, ungsgröt eller?
Och så smakade vi. Jo, det var gott och jo, det påminde mycket om gröt. Så tydligen har vi uppfunnit ett nytt recept. Ungsgröt.

Vad är det man brukar säga? Nöden är uppfinningarnas moder? Kanske borde det istället heta - hungriga barn gör moder till uppfinnare?

4 kommentarer:

Linda sa...

Keso?
Kan man använda det när man gör ugnspannkaka?
Intressant...jag gillar ju keso

Nisse sa...

Ja, i alla fall när man gör ungsgröt :0)

Jo jag har ett recept nånstans på pannkakor utan mjöl och som därför innehåller havregryn och keso för att få till konsistensen. Och det ska mixas så man slipper klumpar :0)

Anonym sa...

Smakar det som vanliga pankisar? Låter ju jättebra, vetemjöl är inte nyttigt/Linda

Anonym sa...

Inte riktigt som vanliga men gott.