tisdag, januari 09, 2007

Både och

Hur skriver man egentligen? Jag ser lite överallt att folk skriver både och fast de räknar upp fler än två saker. Till exempel kan de skriva:
De hade både glass, pepparkakor och ananas.
Och det gör jag också, utan att tänka på det. Förrän nu då.

Men hur ska man skriva om det är fler än två saker?
De hade trede glass, pepparkakor och ananas.
Men hur blir det då om man räknar upp ännu fler saker?

Eller får man skriva både och ändå? Eller finns det ett korrekt uttryck?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Såna här saker irriterar mig enormt. Kan inte sluta tänka på dem. Ältar och ältar tills jag kommer fram till en lösning.
Nästan irriterande.

Anonym sa...

Har du kommit fram till en lösning? Jag funderar fortfarande.

Anonym sa...

Tyvärr inte.
Inte konstigt man har svårt att sova om nätterna.
;)