tisdag, januari 09, 2007

Tage Danielsson


När jag var liten gillade jag Tage Danielsson för att han var Knorrhane och hade ljusgrön kostym i Saltkråkan. I dag gillar jag honom bland annat för att han förgyllde min morgon med sina dikter. Jag hittade för ett tag sedan hans diktsamling från 1967 i min bokhylla. Jag tror att jag har fått boken tillsammans med en massa annan poesi av en gammal dam vars syn var för dålig för att hon skulle ha något nöje av böckerna. När jag fick böckerna ställde jag in dom i bokhyllan och först efter några år insåg jag att jag hade fått en skatt. Och kanske först i dag när jag öppnade Tage Danielssons bok insåg jag värdet på denna skatt.

Skynda er alla att rusa till närmaste bibliotek och låna hans diktsamling från -67.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar verkligen Tage Danielsson också.
Kanske för att han påminner lite om morfar. Kanske också för att han känns så...ja genuin på nåt sätt.

Anonym sa...

Ja han var en intressant person på många sätt.