tisdag, januari 16, 2007

Sexårskris

Jag blev jobbigt överraskad i morse. Läste ett papper från lekisfröknarna som handlade om Boll. I morgon är det utvecklingssamtal och då skickar dom med ett papper innan om vad hon kan/inte kan, hur hon fungerar tillsammans med andra och i klassrummet osv. Jag kände inte alls igen henne i det dom skrev. Enligt dom så är hon ointresserad av att lära sig saker och verkar inte ha lärt sig nåt, okoncentrerad, kan inte ta in andra barn i lekar, inte verbal, kränker andra, lyssnar inte på vuxna osv.

Sån är hon inte hemma och inte med andra utanför skolan. Om hon är sån i skolan så är det ju allvarligt. Mår hon bra i skolan då? Varför har vi inte fått veta nåt tidigare? För mig är det här allvarliga saker. Jag vill veta om mina barn mår dåligt och jag vill ha en chans att göra nåt åt det. Och om mina barn inte kan bete sig som man ska mot andra människor så vill jag naturligtvis göra nåt åt det. Jag fattar ingenting. Hemma så visar hon empati, bryr sig om, hon skriver, räknar, rimmar och leker jättebra med andra. Hemma är hon en normal sexåring.

Har de blandat ihop henne med någon annan? Eller är hon så här på lekis och vad beror det på i sådana fall? Jag vill veta, jag vill förstå och jag vill ha en chans att göra nåt åt det. Varför har de inte sagt nåt tidigare?

4 kommentarer:

Anonym sa...

oj, vad jobbigt. måste vara så svårt att vara förälder. hur gör man?

Anonym sa...

Hoppas det klarnar under samtalet.

Kul att ni hade en fin helg. Mer sånt!

Anonym sa...

En gång fick min mamma höra sånt om mig. Det stämde INTE kan jag säga. Bara en lärare som inte alls hade hjärna för sitt arbete. Det kunde ha blivit ett jäkla liv om vi gått vidare med det.
Du känner ditt barn bäst. Lita inte blint på vad de säger.
Allt blir nog bra, kram

Nisse sa...

Ja, hur gör man? Att stå upp för sitt barn, lyssna på sitt barn och att ge sig sjutton på att se till så allt blir bra, det brukar funka rätt bra :0)

Jag tror det löser sig. Nu har vi haft tid att prata om det och fundera lite så den största förvirrelsen och överraskningen har lagt sig. Och det klarnar nog mer under samtalet i morgon.