torsdag, augusti 03, 2006

Stockholm

Stockholm är en oas av oskrivna dikter och berättelser. Människorna är rollkaratärer som ännu inte uppfunnits och gatorna ständiga kulisser för händelser som ännu inte blivit nedskrivna. Jag och barnen var i Stockholm i dag. Jag köpte inte så mycket. Mitt största fynd var en dikt som dök upp i mitt huvud på ett internetcafé.


en man på internetcafé
håret noggrant tillrufsat
glasögon med bred svart skalm
löjlig mustasch
säckig byxbak
medvetet ful och strindberghipp

han har utsikt över disken
där en kvinna
i svartprickig klänning
jobbar

hennes mustasch
är sexigare
än hans

jag betraktar dem båda
jag plockar dem
som små vackra stenar
i strandkanten
nyfiket och smått erotiskt

han är sexig i sin tillgjorda fulhet
när han visslar i mustaschen

jag vill hålla om hennes kinder
och kyssa henne


Vi gick en stund på söder innan vi tog oss till Hötorget. Därifrån vandrade vi mot gamla stan. Det är skönt att få vara turist och inte behöva bry sig om att försöka vara nåt annat. I Gamla stan hade vi fått ont i fötterna så då satte vi oss på ett internetcafé. Sen tog vi tunnelbanan till bilen och åkte till Heron City där vi träffade Erk och åt mat. Will och Boll var hänförda över att få åka tunnelbana. Mycket spännande för två barn från landet.

När vi åkte hem så stannade vi vid ett majsfält. Erk hade nämligen fått idén att vi skulle springa runt i majsfältet och gömma oss för varandra som de brukar göra på film. Jo det funkade bra. Man behövde inte gå långt i från varandra innan det var omöjligt att se var de andra befann sig.

I morgon ska vi vara hundvakt. Jag som ju gillar hundar är lite kluven. Hunden jagar katterna och hårar ner och måste ut tidigt och vill hela tiden vara där jag är. Det är lite jobbigt. Men annars är det helt okej. Hon är en snäll och gullig hund.

Svårt att skriva när alla ska vara där jag är hela tiden. Suck... jag måste skaffa den där skylten och sätta upp på dörren. Det är som om resten av familjen blir svartsjuk på datorn.

Inga kommentarer: