onsdag, augusti 09, 2006

Är det värmen?

Har nån annan än jag märkt hur många felaktiga dem det är överallt nu? Varje dag i tidningen så ser jag flera stycken. Kanske är det värmen eller så är det sommarjobbare.

Själv är jag ganska så inkonsekvent vad det gäller de, dem och dom. Jag skriver de ibland och dom ibland. Och blandar hejvilt. Men jag undviker dem. För att jag helt enkelt inte är hundra på när dem ska användas. Fast jag är hundra på när dem inte ska användas. Och det skär i mitt skrivarsinne när jag läser dessa felaktiga dem.

Jag tycker att vi ska slopa de och dem och gå över till dom istället. Skulle vara enklare och bättre.

En annan sak. Jag läste i tidningen om några veganer. Jag tycker det är bra med folk som engagerar sig och som lever efter sina princper. Men jag kan bli lite trött på att en del är så korkat bestämda i sina åsikter. Det är nog aldrig fel att tänka efter lite.

Jag äter visserligen kött men tycker ändå att djur har rättigheter och att vi inte har nån rätt att plåga djur. Men livet är inte så enkelt. Veganerna i tidningen påstod att alla lurar sina barn och om barnen visste vad de äter så skulle de inte äta kött. Fel. Mina barn vet mycket väl vad de äter. De vet vad det handlar om. Och de äter ändå kött. Och gillar det. Om de inte ville ha kött av den anledningen att de inte vill äta djur så skulle jag aldrig tvinga dom. Det finns andra alternativ i såna fall. Och veganerna verkade så präktiga där de satt i sin lägenhet inne i stan. Om man bor på landet, i naturen, så ställs man plötsligt inför lite andra utsikter.

Sen om det är rätt eller fel att äta kött. Ja det funderar jag också på. Och jag tycker det finns mycket att ändra på vad det gäller hur vi behandlar djur. Men vi är också djur. Och livet i naturen är mer krasst än man kan tro när man bor i stan.

Det är så lätt att veta bäst när man inte sitter i den situationen själv. Som med barnuppfostran. Eller laster.

Egentligen så tycker jag nog att det är synd att det så ofta är så att de som är engagerade i nåt har brister i sitt resonemang. Vi skulle behöva fler som kämpar. Men då måste de också vara trovärdiga. Hela vägen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Inte vad jag om hanteringen av "dem" beror på värmen men sak vet jag! Det är banne mig pga värmen folk har varit så in i helvete tokkörda i huvudet denna sommar. Jag skulle kunna sitta i timmar och berätta om alla toknötter som kommit in på bibblan.
Det borde vara skottpengar på så otrevliga människor.
Det är inte klokt så illa bemött jag blivit många gånger.
Många är de som borde be om ursäkt och sen generade lomma ut därifrån.
Kanske komma tillbaka till skolan kan bli riktigt skönt ehh?! hahaha/Linda

Nisse sa...

Ja jag tror inte folk fixar värmen riktigt. Får väl hoppas att det blir bättre i höst.