tisdag, augusti 22, 2006

Bra början

Jag har fått för mig att jag ska börja motionera. Min plan är att jag varje morgon efter barnen har åkt i väg med skoltaxin ska ta en 40 minuters promenad. Sen äta en bra frukost innan jag åker till skolan eller sätter mig och jobbar. Och det började bra. Exakt 40 minuter var jag ute och gick. Jag blev svettig vilket ju borde vara ett gott tecken. Sen åt jag två kokta ägg, lite makrill i tomatsås, en bit gurka och en liten rödlök. Till det några glas vatten. Och dessutom har jag jobbat undan lite. Håller på med en broschyr till en kompis och har gjort ett andra utkast färdigt och ska skicka det till henne. Känns bra. Nu är det bara resten kvar.

Jag har lite svårt att hitta motivationen för att motionera och gå ner i vikt. Nog för att jag gillar grönsaker och vet hur man äter nyttigt. Och jag gillar att cykla och promenera. Men jag behöver ha någon bra orsak. En morot. Visst är det morot nog att gå ner i vikt, må bra osv. Fast det är inte tillräckligt tydligt. Jag fixar bara inte om någon viftar med pekfingret och säger aja baja och rycker undan godispåsen eller puttar ut mig i motionsspåret. Då blir jag som ett litet barn och gör tvärtom.

Förra hösten gick jag ner tio kg. Största orsaken till det var att jag var motiverad. Jag sa nämligen till Erk att jag behövde nåt som skulle sporra mig. Inte pekfingrar utan morötter. Något som verkligen skulle få mig att vilja gå ner i vikt. En överraskning efter 5 kg till exempel. Inte nåt enkelt som ett biobesök eller ett par nya byxor utan nåt större. De andra sakerna kunde jag ju skaffa mig ändå. En resa kanske. Erk funderade ett tag och sen log han finurligt. Nu vet jag, sa han. Om du går ner fem kg så ska du få två killar. I sängen alltså. Trekant. Han vet vad jag gillar. Och jag lovar, det gick som på räls.

Det ledde till att min (vår) lover number one kom in i bilden. Det är jag glad för. Jag gick inte bara ner i vikt och fick bra sex, jag fick också en väldigt god vän. Där ser man hur det kan gå. Fast jag måste nog hitta någon annan motivation i år. Jag vet ju att jag kan få trekant ändå. Undrar vad jag behöver för morot - tre killar kanske. Ha ha...

Inga kommentarer: