onsdag, augusti 09, 2006

Det där med djur

Jag har svårt att slita mig från datorn. Klockan är 01.16 och jag njuter av att sitta här i tystnaden och skriva. Kommer på nya saker hela tiden.

Idag har varit en sån där djurdag. Vi bor bredvid en sjö. En fågelsjö. Och plötsligt i dag, mitt på dan, så började fåglarna nere på sjön att skräna och tjoa. De brukar mest låta tidigt på morgnarna eller sent på kvällarna så jag blev lite förvånad. Jag gick ut på trappen och spanande mot sjön. Och vad får jag se då? Jo tre stycken tranor som kommer gående genom hagen några tiotal meter i från mig. Men varför fåglarna på sjön skrek, det vet jag inte.

När vi var och badade så var det Erks tur att tjoa till. För där framför honom så kom det plötsligt en snok simmande. När han kom för nära så blev den rädd och dök. Och sen simmade den bort mot den andra stranden.

Övriga djur vi omger oss med är ett antal getingar som vimsar runt, två katter, tre tjurar och en himla massa myror, gräshoppor, flugor, bromsar och andra småkryp. Och så rådjur och sjöfåglar och en och annan älg. Och hundarna förstås.

Inte så långt i från oss finns en bro. På räcket har getingar byggt ett bo. Jag är glad att ingen har tagit bort det. Det finns säkert folk som tycker att det inte borde vara där. Men jag tycker att de har större rätt att bo där än vad någon människa har rätt att förstöra.

Vi har ju tre katter. Men bara två är hemma. Kiddan är på semester nånstans i skogen. Fast hon har det nog bra tror jag. Hon har i alla fall varit hemma lite emellanåt och sagt hej så vi vet att hon lever. Det är skönt.

Och just nu så är det en dum fluga som hela tiden sätter sig på mina ben och biter mig. Kanske den tycker att jag ska gå och lägga mig så jag orkar vara barnvakt åt en busig 3 åring vid namn Oskar i morgon.

Inga kommentarer: