onsdag, oktober 24, 2007

Minä olen ruotsalainen

Jag är lite dålig på att skriva här nu. Det beror dels på att jag inte har varit vid datorn så mycket. Det är visst möten hela tiden den här veckan. Och dels på att mina tankar är upptagna med jobbtänk och komma ihåg.

Jag hade ett mycket intressant och givande möte om jämställdhet i måndags. Förhoppningsvis en blivande kund. Ska lämna offert.

I kväll är det bokklubb. Vi har läst Extremt högt och otroligt nära. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den. Jag försöker hitta ett bra svar på den frågan. Vissa böcker älskar man rakt av och andra lämnar en oberörda. Men det här är en annorlunda bok som jag måste fundera på hur jag ska förhålla mig till.

Nu har del två i finskan börjat. Det är mer prata och skriva och inte riktigt lika mycket grammatik. Väldigt kul. Igår fick vi lära oss klockan och som läxa har vi att berätta om vår dag. Muntligt, på finska, inför de andra. Och om oss själva, var vi bor, familj osv. Minä olen kolmekymmentäneljä vuotta. Minä puhun ruotsia, englantia, vähän saksaa ja vähän suomea. Minä on naimisissa. Igår ringde jag till mina föräldrar som befinner sig i Finland just nu och sa godnatt. Hyvää yötä. Jag blev väldigt glad häromdagen när jag förstod det mesta av en finsk annons i tidningen. Minä ymmärrän suomea. Oj nu blev jag osäker på stavningen. Nåja, ni fattar väl :0)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Du är så bra, så bra!
(Men: minä OLEN ruotsalainen och ymmärrän med två r).

Jag har äntligen hittat lusten att läsa igen. Det bara hände huxflux. :)

Anonym sa...

JA! Vad bra att du sa det, attans att jag glömde det. Jag ändrar genast :0)

Vad kul att du läser igen. Då kan vi diskutera litteratur sen. Vad läser du nu?

Anonym sa...

Jag plockade fram Jenna Jamesons självbiografi som jag började läsa förra året någon gång... Och så när jag satt hos Hundvakten och väntade på att Sebbe skulle sova så jag kunde gå till jobbet hittade jag Liza Marklunds Gömda i bokhyllan och rivstartade den. :)

Linda sa...

Jennas biografi är en intressant läsning. Likaså Mötley Crues...ojoj

Nisse sa...

Jenna har jag inte läst. Gömda läst jag för rätt länge sen. Det är kul att läsa när man hittar nåt som får en att fastna.

Förut bokklubbsboken har jag mest läst mer faktabetonade böcker på sistone. Intressanta sådana.

Mötley Crue... låter intressant!

Anonym sa...

Mötleys bok har jag hört mycket om, tack vare min väninna "Rocktrummisen".
Tror den boken skulle tilltala Nisse. :)

Linda sa...

Jag har Jennas biografi om du vill låna den Nisse. Mötleys finns på bibblan.