torsdag, februari 01, 2007

Lättpåverkad

Jag kanske är lättpåverkad men saker som låter bra och som känns bra kan jag inte låta bli att ta till mig. Oftast med hull och hår. Och det är ju värt att prova när jag nu inte hittat nåt annat som fungerar jättebra. Inget att förlora liksom. Och jag brukar tänka så att det är väl bättre att testa 14 olika saker så länge de är någorlunda nyttiga än att vara skeptisk och gröta runt i gamla spår som inte fört så mycket gott med sig hittills.

Vad pratar jag om? Jo boken såklart. Min nya husgud. Förutom att den tar upp hur man med tankens kraft kan nå dit man vill och hur man genom att ändra sin fysiologi (ja kroppshållning, andning och sånt) kan nå dit man vill så tar den även upp hur man ska äta för att få de rätta förutsättningarna för att lyckas på alla plan. Ge det åtminstone tio dagar, säger författaren. Prova! Och det är precis vad jag ska göra. Jag började i dag.

I korta drag så går det ut på att man ska kombinera livsmedel på rätt sätt och undvika vissa saker. Aldrig äta proteinrika livsmedel och kolhydrater samtidigt. Okej det visste jag redan och har praktiserat det hyggligt men ska vara noggrannare. Äta mycket frukt och grönsaker eftersom kroppen behöver vatten (däremot är det inte så bra att hälla i sig massor av vatten). Inte äta frukt tillsammans med andra livsmedel eftersom frukt smälts i tunntarmen och om man ätit tex kött eller pasta innan så fångas frukten upp i magsäcken och börjar jäsa där. Helst ska man inte äta kött, fisk, fågel, ägg, sojabönor och mejeriprodukter men om man gör det ska man bara äta lite och till det äta mycket grönsaker som sallad, gurka, broccoli och sånt. Det är också väldigt bra att börja dagen med frukt eftersom frukt ska ätas på fastande mage.

Och så ska man andas på rätt sätt för att syret hjälper till att föra ut giftigheter ur kroppen. Andas in under fyra sekunder, håll andan i 16 sekunder och släpp sedan ut luften genom munnen i 8 sekunder (andas i under en enhet, håll andan i fyra enheter och släpp ut luften under två enheter). Gör det tio gånger, tre gånger om dagen så kommer du enligt författaren till boken att märka en stark förbättring av ditt hälsotillstånd. Ganska lätt att göra så varför inte prova?

I dag är det den första februari. Bra datum för att börja med nåt nytt. Så om jag ger det en månad så får vi se vad jag tycker den första mars. Intressant. Jo förresten, jag vägde mig i morse så jag kan se om jag har gått ner nåt i vikt också.

2 kommentarer:

Kim da Costa sa...

Det är så mycket man bör hålla reda på.. Det där med andningen måste jag prova. Jag andas dåligt, det vet jag. Jag är en dålig andare. Här ska övas!

Anonym sa...

Ja det gäller att hålla tunga i rätt mun :0)