måndag, juli 23, 2007

Telefonvett del 2

Varför pratar folk i telefon när jag ska ringa till dem? Irriterande.

Jag tycker att det är svårare att få tag i folk på vanlig telefon nuförtiden. Mobiler är enklare men jag vill inte alltid ringa till mobilen. Det är ofta folk inte svarar på hemtelefonen fast de är hemma eller så är det upptaget. Som om de mest använder den telefonen till att ringa med. Nä man ska tydligen skicka sms. Då stör man inte, folk kan svara när de vill och man slipper pinsam tystnad.

En kompis brukar ibland skicka sms till hemtelefonen och då är det ju en telefonröst som läser upp dem. Men eftersom hon skickar många sms så är hon en fena på förkortningar. Och förkortningar låter konstigt och blir lätt svårttydda när en automatisk röst läser upp dem. För att inte tala om glad gubbe.

Ibland vill jag prata i telefon. Det är ett bra och enkelt sätt att meddela sig med folk och det blir inte så många missförstånd eller konstiga skador i tummen av det.

3 kommentarer:

Linda sa...

Att sms'a är jobbigt. Det är så frustrerande att knappa som en tok på tangenterna. Fast det är skönt när man inte är så pratsugen.

Anonym sa...

Jag svarar nästan alltid.
Men ibland orkar jag bara inte.
SMS är bra. Jag svarar på alla SMS jag får. Det ska vara hyfs och fason.

Nisse sa...

Jag gillar SMS för det är ett enklet sätt att meddela sig med folk men det får inte vara istället för.