måndag, juli 30, 2007

Religion

Jag såg ett hemskt program på tv igår om människor i USA som kallade sig väckelsekristna. De mer eller mindre hjärntvättade sina barn. Och en tant ville att barnen skulle bli nån slags soldater som krigade för kristendomen och kunde dö för gud ungefär som självmordsbombare. Eftersom de inte ville att barnen skulle lära sig det som skolorna lär ut, dvs om evolutionen och den globala uppvärmningen mm så hade de flesta hemundervisning. Och den undervisningen var inte att leka med. De tutade i sina barn en massa lögner och barnen trodde naturligtvis på det föräldrarna sa.

Tänk om religioner kunde vara ett sätt att få folk att vara goda, vänliga, kärleksfulla och känna och ge trygghet istället för att bli så fundamentalistiskt och förnekande och förstörande som det alltid verkar bli. Varför inte bara älska sina medmänniskor istället för att hata dem som inte är precis som jag?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är verkligen så vidrigt att jag saknar ord.

Kärlek och respekt. Det är det enda som behövs.

Nisse sa...

Ja och inte behöver det kläs in i nån religion för att fungera.

Linda sa...

Jag tror det är dem som Moby brukar irritera sig på. De försöker ju t om slå i ungarna att dinosaurer användes för att plöja jord...galna högerkristna människor.
Mobys blogg är för övrigt väldigt intressant läsning. Han skriver en hel del om just det där.

Nisse sa...

Ja det kan jag tänka mig. Riktigt skumma typer.