fredag, juli 13, 2007

Skrock

Jag plockade ur diskmaskinen och sträckte mig över spisen för att nå upp till en hylla. Då brände jag mig på magen på den kokande potatiskastrullen och tappade glaset så det gick sönder.
- Jaha, ja, det är fredagen den 13, sa Erk när han kom in.
Men alla andra dagar då? När man snubblar eller skär sig eller tappar ett glas eller får en skitstor räkning på posten. Är de också otursdagar?
Skrock och sånt får så lätt fäste och begränsar ens liv helt i onödan. Jag har så lätt att falla i såna fällor. Därför har jag hittat på en taktik som innebär att jag slår mig för öronen och blundar när skrockiga saker försöker ta plats i mitt liv. Eller så kastar jag mig dödsföraktat utför skrockstupet. Och det funkar faktiskt ganska bra. Om man gör allt det man är rädd för eller helt sonika stänger dörren så det inte kan komma in och ta över då kan man plötsligt upptäcka att livet inte är så farligt och att det inte händer värre saker bara för att det är ett visst datum.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror inte på fre den 13:e. Och det känns som den kommer ganska ofta nuförtiden. Det var ju inte alls länge sedan.
Hoppas din mage mår bra.
Och att alla glasbitar hamnade i dammsugaren och inte i barnens fötter eller kissarnas tassar.

Nisse sa...

Magen och glasbitarna är där de ska vara.

Nä jag tror inte heller på fredagen den 13:e...