onsdag, april 09, 2008

Okej då

Jag ska väl skriva nåt. Jag har tittat in här många gånger men inte kommit mig för med att skriva nåt. Så vad ska jag skriva? Will var sjuk förra veckan. Feber och hosta. I helgen var Lillebror här och då gick vi till bäcken och tittade. Och så blåste vi såpbubblor och cyklade.

I måndags var det en fullbokad dag med möten, jobb och finskatenta. Jag tror tentan gick hyggligt. Snart är det dags att åka till Åbo på kurs. Få se hur det går. Hoppas jag lär mig prata lite finska då.

I går skulle jag jobba och en del blev väl gjort. Men när man har stressat och jobbat massor ett tag så är det lite svårt att ta tag i saker när det inte är lika bråttom längre. Jag skrev en lista på vad jag skulle göra i dag och var mycket nöjd. Tänkte sätta fart och jobba undan saker. Men i natt vid tretiden så vaknade jag av att Boll ropade. Magsjuk. Så det var bara att sätta igång och torka spyor och tvätta och ta hand om henne. Kunde i alla fall somna om efter ett tag. Men i morse så orkade jag inte riktigt ta itu med allt som jag tänkt mig. Så jag har gått igenom listan och kryssat för det viktigaste. Det är ju en dag i morgon också.

Men jag har faktiskt tagit itu med en sak. Finskan. Sista kursen är en litteraturkurs. Som tur är på svenska. Men det är mycket att läsa och så frågor att svara på. Det är en kurs som går på distans så jag får allt material via mail. Skrev i dag ut 50 - 60 sidor. Tänkte först försöka läsa på datorn men det är för jobbigt. Så det blev papper. Nu har jag läst om Mikael Agricola som är det finska skriftspråkets fader. Sen ska jag läsa om Aleksis Kivi som är Finlands nationalförfattare. Rätt intressant.

Mer då? Det snöar. Ikväll ska jag på konsert. Will ska spela gitarr - Love me tender. Jag är också lite orolig men det försöker jag låta bli. Will och en kompis är nämligen ute och cyklar och de ska cykla till en kompis. För att komma dit måste de cykla en bit på en väg där folk kör som dårar. De kan också cykla genom skogen och det skulle jag föredra. Men när det är sånt här väder så är det inget vidare att behöva släpa en cykel genom snöslaskig skog.

Nä nu väntar Aleksis. Men en liten rapport blev det i alla fall.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hurra!
:)

Spännande med din Åbotripp.
Ja, visst är det jobbigt att läsa på skärmen, om det är mycket text. Huvaligen.

Jag vet verkligen inte mycket om finska författare (och allt som hör till). Skyller lite på mina föräldrar som trots stor läslusta inte talat om sådant.
Nu är jag vuxen och kan lära mig själv, så jag skyller nog mest på mig själv.

Nu är snön borta.

Anonym sa...

Jag insåg att jag inte heller vet mycket om finska författare och finsk litteratur. Det är ju faktiskt väldigt intressant.

Jag rapporterar om min Åbotripp sedan. Jag lovar :0)