onsdag, april 16, 2008

Kostar det så smakar det

Jag var hos revisorn igår. 2600 kr i restskatt. Och revisorjobbet kostar absolut inte mer än 5000 kr, sa hon och såg snäll ut. Men jag var ju medveten om det innan och det är ju bara att betala om man ska ha hjälp. Saker kostar, så är det ju.

Men det verkar inte folk förstå. Jag hade en del jobb på gång för ett tag sedan men det verkar inte bli nåt av för "det var lite dyrt". Men saker kostar ju. Jag är inte speciellt dyr och jag kan ju inte jobba gratis. Eller, det gör jag ju. Alldeles för mycket. Men det är svårt att leva på ingenting. Det som är irriterande är att folk inte verkar förstå vilket jobb jag gör. Jag lägger ner massor av tid (mer än jag tar betalt för), jag är tillgänglig och kan ändra snabbt om det skulle behövas, jag tar hand om allt runtomkring som kontakten med tryckerier osv. Och jag är inte speciellt dyr i jämförelse med andra i samma bransch. Men framförallt så jobbar jag häcken av mig för att ge kunden det den vill ha. De behöver bara komma med en vag idé om att de kanske behöver nåt och så fixar jag resten och slutresultatet är de mer än nöjda med - hittills i alla fall. Så varför i helskotta ska inte jag kunna ta betalt för det jag gör?

Jag får nog lära mig att sälja mig på ett annat sätt. Kanske som en kvinna i en affär i det lilla samhället. Hon kan visst pracka på kunder vad som helst.
- Den här kudden är såååå billig. Bara 1500 kr. Känn på den, vilken kvalitet! Du hittar inte en likadan kudde till det här låga priset någon annanstans.
Oj, tänker kunden, vad billigt. Den måste jag köpa.

Inga kommentarer: