fredag, april 11, 2008

Heterosvensson rapporterar

Jag hade en mycket trevlig kväll igår. Lyssnade på en intressant föreläsning och diskussion om jämställdhet. Och så fick jag ju träffa Linda och Therese och prata av mig lite med dem. Vi diskuterade bland annat vad vi ska ha på oss i springpridetåget. Linda är fräck som vanligt och funderar på att gå utan t-shirt. Själv så litar jag inte helt på vädrets makter och kommer nog att ha tröja på. Vi funderade också på flaggor men kom inte riktigt på någon bra. Känns ju kul att ha något att vifta med. Men det kanske får bli en flärp.

Och så fick jag en ny favorit. Hon heter Maud och är citat: "Sveriges enda officiella kärlekskritiska bisexuella feministiska trubadur, krönikör och poet." Läs om henne här. Jag köpte hennes skiva (tack Therese för lånet av pengarna och ursäkta att jag glömde ta ut) och den lyssnar jag på just nu. Hennes texter får mig att minnas att jag också brukade skriva. Hallå! Vart har mitt skrivande tagit vägen? Vart har jag tagit vägen? Jag vill inte vara platt och grå och tas för en heterosvensson (även om risken är stor då jag är gift med en man, har två barn, villa, volvo, rakt och råttfärgat hår.) Jag vill vara jag och jag vill att det ska synas. Men jag vet inte riktigt hur jag ser ut. Jag låter bli de där sakerna jag vill för att jag tror att de signalerar något annat. Och istället signalerar jag det jag alls inte vill. Jag syns inte bakom attributen. Men det är ju just det. Jag tycker inte man ska sättas i fack. Men hur man än vänder sig så hamnar man där.

3 kommentarer:

Linda sa...

Men hallå!! Så sa jag ju inte hahahahahaha

Anonym sa...

Ditt hår är väl inte råttfärgat? Är det inte lite rödlätt?

Ja, vi hamnar alla ständigt i fack. Det är kul när man sitter ett fack och hoppar till ett annat. Människor blir lite obekväma och man myser och ler åt situationen.

Anonym sa...

Linda - man hör det man vill höra

Kim - jo det har faktiskt blivit lite mer åt det röda hållet men en rödlätt råtta kanske :0)

Kanske borde man göra lite radikala saker hela tiden så folk inte kan sätta en i fack...