tisdag, december 11, 2007

Mitt hemliga projekt

Det är dags att avslöja det nu. Jag har gått och blivit nörd. Japp, så är det. Projektet började egentligen med att jag insåg att jag verkligen behöver gå ner i vikt. Jag har provat förut, på flera olika sätt. Det har inte fungerat speciellt bra. Det som fungerade bäst var när jag körde GI-metoden. Av nån anledning kom jag av mig med den litegrann fast själva tanken har funnits kvar i bakhuvudet.

En annan orsak till mitt hemliga projekt som mynnat ut i nörderi är att Boll fick domen överviktig av skolläkaren. Skolläkaren beordrade lightprodukter, fibrer och motion. Men jag var skeptisk och började istället läsa på. Och läsa på. Och läsa på.

Jag har läst böcker, vetenskapliga rapporter, är medlem i forum, prenumererar på en tidning om alternativ vetenskap, följer bloggar och hemsidor osv. Och nu vet jag hur det fungerar.

Så nu mer hänger jag mig åt att äta enligt LCHF (low carb high fat). Det kan också kallas för animalisk högfettskost eller så kan jag kalla mig naturvegoanimalian vilket innebär att jag äter så naturlig mat som möjligt, en del ovanjordsgrönsaker och så animalisk mat med mycket mättat fett. Japp. Mättat fett. Mycket. Fett bränner nämligen fett medan kolhydrater gör att man lagrar fett. Så numer är kolhydrater i stort sett bannlysta för min del.

Men mitt nörderi stannar inte där. Jag har blivit medveten om andra hälsorisker också. Jag undviker saker som lightprodukter, glutamat (smakförstärkare), sötningsmedel, färgämnen, e-nummer, transfetter, margarin och andra hälsovådliga ingredienser som finns i nästan all mat i våra vanliga matvaruaffärer. Dessutom har jag slutat borsta tänderna med tandkräm eftersom de flesta tandkrämerna innehåller ämnen som tar bort bakterier vi behöver i munnen. Och jag använder inte mjällschampoo då det innehåller kemikalier som dödar microorganismer när duschvattnet kommer ut i våra sjöar.

Men det finns mycket kvar att göra. Många farliga saker att undvika.

Så - har det gett några resultat?
Ja, Boll har gått ner två kilo sen hon börjat äta mycket fett och protein och minskat rejält på kolhydraterna. Dessutom har båda barnen blivit lugnare och mår bättre överlag. Själv har jag hittills gått ner 4,5 kg och tappat 14 cm i midjan. Jag mår dessutom jättebra, är lugnare, mindre orolig, sällan sjuk och är jag sjuk så är det en bråkdel av vad jag har varit förut. Mina tänder, min hud, mitt hår mår toppen. Men den kanske största vinsten är att jag slipper det där erbarmliga suget, att ständigt och nästan desperat tänka på mat och godis. Jag kan äta två, tre gånger om dagen och däremellan inte ha en tanke på mat. Dessutom är maten väldigt god.

Nackdelar då? Ja, största problemet är att det är svårt att gå ut och äta och att affärerna svämmar över av dåliga produkter medan man får leta och lusläsa på förpackningar för att hitta naturlig mat. Ett annat problem är att jag vill frälsa världen. Jag vill hindra alla mina nära och kära att stoppa i sig farlig mat, jag vill berätta för dem hur bra och rätt det är att äta så här. Vi är gjorda för att äta den här maten. Inte spannmål, potatis, socker, ris och konstiga kemiska ämnen.
Och så känns det väldigt jobbigt att tänka på alla år jag har ätit fel och gett mina barn fel mat.

Vill du bli frälst så tar jag mig gärna an uppdraget. Jag lovar här och nu heligt och förevigt att jag aldrig någonsin kommer att gå tillbaks till mitt tidigare fördärvliga leverne. Jag är och förblir en naturvegoanimalian. Så vill du bjuda mig på nåt som innehåller socker, spannmål, potatis, ris, pasta, bröd, e-nummer, glutamat, sötningsmedel, färgämnen, margarin, transfetter eller liknande så kommer jag att tacka nej. Men jag tar gärna en bit god ost och ett glas vin. För det mår jag bra av och går ner i vikt på.

Livet är fantastiskt!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Å, Nisse!
Så intressant!
Jag vill veta allt så du får lova att blogga vidare om hur det går!

Det första jag tänker på; utan tandkräm!? Hur känns DET?

Anonym sa...

Jag ska hålla dig uppdaterad :0)

Det funkar faktiskt riktigt bra utan tandkräm. Det lustiga är att man inte får någon dålig andedräkt, antagligen eftersom med tandkräm så dödar man bra bakterier och de som är kvar kämpar sedan som sjutton för att ta hand om allt skräp man stoppar i sig vilket kan ge dålig andedräkt.
Dessutom så borstar jag noggrannare eftersom jag inte dövar med frisk smak av tandkräm. Men det finns tandkrämer som är bättre för munnens bakterier som jag funderar på att prova.

Anonym sa...

Oj så tokigt det låter. Mycket spännande. Oerhört!

Annika sa...

Om jag vill bli frälst vet jag inte men jag skulle bra gärna vilja veta vad det är man FÅR äta istället för vad man inte får äta.

Jag borde verkligen tappa lite av mitt magfett, tror jag har lite för mycket för att det skall vara bra för kroppen men jag är extremt dålig på att låta bli godis. Extremt dålig verkligen. (Och ja, jag inser ju att jag inte får äta godis även på din diet men man blev inte sugen sade du.)

Följa dieter och tänka på vad man INTE får äta känns mest jobbigt, men om man får en lista på vad man FÅR äta blir det liksom roligare redan från början! :)