tisdag, december 18, 2007

Finska och jobb

Puh vad skönt. Nu är finskan för i år avklarad. Nästa lektion är inte förrän den 21 januari. Fick ett bra tips från en av mina klasskompisar, han skriver dagbok på finska varje dag. Bara några rader men det hjälper till att hålla finskan i minnet. Ska nog börja med det jag med.

Tentan gick bra. Jag vet ju inte än om jag har sjabblat bort mig totalt men det kändes bra i alla fall. Och jag förstod faktiskt en del av vad fröken sa när hon berättade vad hon ska göra i jul.
Hän ajaa autolla perjantai iltana laivalle. Ehhh... ja, jag försökte mig på att skriva att hon ska åka med bil till båten på fredag kväll. Tror jag inte riktigt fick till det rätt där. Nåja, om ett år kan jag säkert skriva det helt rätt.

Vi ska läsa en bok på finska i januari. En bok av Aarto Paasilinna. Förstås. En nedkortad och förenklad version som tur är.

Nä banne mig, här kan jag inte sitta. Jag måste ju jobba. Ska skriva en projektbeskrivning åt en kund, skicka iväg den, lägga in uppdateringar på en hemsida, prata med ett skyltföretag och sen åka till ett tryckeri och hämta ut visitkort åt tre olika kunder.

Ha en bra dag vänner. Snart är det jul

2 kommentarer:

Linda sa...

Åh jag älskar Paasilinnas böcker. Underbar sarkasm. Du lånade "Kollektivt självmord" va? Man skrattar ju sig hes mitt i allt elände.

Anonym sa...

Ja den var bra :0) Ska bli kul att läsa den här, vad den nu hette. Nåt med farfar tror jag.