torsdag, december 13, 2007

Förtrollad



Åh det är så vackert. Frostigt ute och tända ljus härinne. Jag har druckit en kopp rött te med smak av apelsin och kanel och tittat på lucia på tv. Nu känner jag mig lugn och mjuk ända in.

Igår var det finska och sedan hämtade jag Erks faster och farbror vid flyget. Jag har ju min fina mobil med navigator så för att inte missa avfarten så satte jag på den. Halvvägs så ville den plötsligt att jag skulle svänga åt fel håll. Jag vågade inte prova. Men tänk om det var en förtrollad väg som hade tagit mig raka vägen till flygplatsen? Jag läste en Kalle Anka som handlade om att tro på jultomten. Någonstans långt inne i mig så tror jag lite på jultomten. En liten förhoppning finns där om att han skulle vara på riktigt. Inte så mycket för alla julklappar som för att det skulle finnas en värld som är lite förtrollad och vacker. Som i en Elsa Beskow bok. Jag älskar såna böcker och filmer som Sagan om ringen och Harry Potter. För all den vackra, storslagna fantasi som finns där.

Just nu vill jag leva i en sådan fantasi.

En gång för många år sedan gick jag ut i skogen en vinterdag. Det hade snöat så det låg snö på varenda gren och världen var alldeles vit omkring mig. Det var så vackert och nästan inte på riktigt.

En dag ska jag skriva en saga som rymmer allt det jag menar med det här inlägget.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Haha. Håll dig på vägarna!

Linda sa...

Jag hade en arbetskompis för många år sen som älskade att ströva runt i skogen och sova där under öppen himmel. Han var väl runt 50 år ungefär och hade alltid med sig sin hund ut. Han berättade att han sett mycket märkliga saker i skogen. Jag tror honom!

Nisse sa...

Kim - jag försöker :0)

Linda - ja om man tillåter sig se på världen med ett öppet sinne så får man nog se en del