torsdag, mars 13, 2008

Vad är det för jävla service?

Service och stolthet i att göra bra jobb, finns det hos folk längre? Jag börjar tvivla.

Jag har anlitat ett visst tryckeri några gånger men aldrig mer. Varenda gång har något blivit fel. Igår hämtade jag ut visitkort och reklamlappar till två olika kunder. Visitkorten hade fel färg och texten var oskarp! Det är precis samma fil som jag lämnade till ett annat tryckeri för ett år sedan. Då såg visitkorten ut som de skulle. Så även när jag skrev ut prov på min egen skrivare. Därför vägrar jag att tro att det är något fel på filen. Och karl ger gladeligen ut visitkorten och ber att få faktura-adressen. Nu måste jag gå tillbaka med dem. Jag måste alltså åka flera mil och känna mig besvärad för att tryckeriet inte kan göra rätt.

Och så reklamlapparna. De såg väl okej ut annars men han hade inte skurit dem ordentligt. De är svarta men en smal remsa vitt fanns på alla. Så ska det väl inte se ut? Kunden tog dem i alla fall men skulle ringa och be dem göra något på priset.

Det är ju för jävligt när man själv lägger ner tid och möda på att göra snygga saker till sina kunder och så får man inte bra saker från tryckeriet.

Men inte nog med det. Boll skulle ju köpa en mp3-spelare i går och Will köpte också lite saker. De betalade tillsammans och så gick vi. Efter ett tag började jag fundera på priset, tyckte det blev lite dyrt. Så jag kollade kvittot och naturligtvis hade de fått betala för något de inte hade köpt. Så det var bara att gå tillbaka. Jag handlade i samma affär för ett tag sedan och råkade glömma en av grejorna på bandet. Då gick jag också tillbaka men de kunde minsann inte ge en ny för de visste ju inte om vi lurades. Så den här gången så var jag ilsken redan från början för säkerhets skull. Och det märkte nog tjejen i kundtjänst för hon skyndade sig att ge tillbaks pengar och sen bad hon så hemskt mycket om ursäkt.

Efter handlandet åkte vi hem till mina föräldrar. Då ringde en av mina farbröder. Han fyller år nästan vecka och mamma hade beställt blommogram åt honom. Hon var mycket noga med att blommorna skulle komma på rätt dag och att de skulle lämnas direkt till honom och inte hängas på dörren. Hon hade också ett kvitto med datum och allt på. Men han ringde ju som sagt i går och tackade för blommorna. De hade alltså kommit en vecka för tidigt och de var dessutom nästan utblommade och han som lämnade dem kastade bara in dem på golvet och fräste att det var jobbigt att de hade bom så han inte kunde köra ända fram till porten.

Ska det vara så här? Jag tycker det är det viktigaste av allt att ge bra service åt mina kunder. Att göra ett bra jobb, vara serviceminded(vad det nu heter på svenska), tillgänglig, noggrann och seriös. Och om jag gör fel så rättar jag till det. Helst innan kunden upptäcker det.

Skärp er!

5 kommentarer:

Linda sa...

Är det tryckeriet som börjar på B? De är värdelösa. Museet brukade alltid anlita dem men har helt slutat nu eftersom det blev så ofta fel på vernissagekort och andra trycksaker.
Dålig service ger mig en ilsken klåda över hela kroppen. Jag är oerhört känslig när det gäller sånt. Kanske för att jag i de jobb jag haft och har alltid fått veta hur viktigt det är med god service. Jag förväntar mig samma service tillbaka. Jag totalbojkottar de som ger mig dålig service.

Jag tror du sa förut att du inte kunde komma ikväll men du är så välkommen ifall du kan, kram

Anonym sa...

Nej inte det tryckeriet. B är faktiskt det bästa tryckeriet jag har använt mig av. Nej det här är ett värdelöst tryckeri i en liten stad söder om mig. :0)

Anonym sa...

Nej tyvärr kan jag inte komma ikväll. Har bokat in mig på annat möte.

Anonym sa...

En blir ju RASANDE!

Jag kan rekommendera Ica Nära på Sveavägen i Sthlm.
Min kollega glömde något på måndagen och på tisdagen sa kassagrabben "du glömde en "vad det nu var" igår, gå och hämta en ny!"

Sådant gillar vi.

Nisse sa...

Ja sån service vill man ha. Fast jag vete 17 om jag kommer att åka till sthlm och handla :0)