onsdag, mars 12, 2008

Ekonomi

Jag har mycket jobb. Jag har jobb hela tiden. Ofta mer än 8 timmar om dagen. Intressant. Och en del av jobben ger faktiskt pengar också. Inte massor och inte så jag vågar ta ut någon lön att tala om än men det rullar in lite nu och då. Och saker som jag ställt upp och gjort utan att veta om det skulle ge några pengar verkar nu kunna börja betala sig.

Det är bra att sätta upp mål och en affärskollega till mig tyckte att jag skulle skriva ner vad jag vill tjäna om ett år. Hon tyckte att jag ska ta i ordentligt. För har man målet högt ställt så är det ju toppen redan om man når upp till hälften. Men problemet är att jag är väldigt dubbel när det gäller pengar. Jag vill tjäna pengar, jag vill kunna ta ut en hög lön. Men samtidigt så vet jag inte riktigt vad jag ska göra med pengarna. Just nu lever vi på en lön och vi kan unna oss det vi vill och vi kan spara pengar. Vi lever bra. Och jag tycker att det är fel att konsumera för mycket. Det är fel när det påverkar miljön negativt. Och behöver jag verkligen så mycket saker? Så om vi helt plötsligt skulle få en inkomst till i familjen, vad skulle vi då göra med alla pengarna? Det låter inte klokt egentligen. Men det är svårt att helhjärtat satsa på ett mål när man inte riktigt vet vad man ska göra med målet. Fast en sak som jag skulle vilja om jag tjänade mycket pengar det är att försörja Erk så han skulle få vara hemma mera.

Barnen är lite likadana. De får sällan någon veckopeng eftersom de bara samlar pengarna på hög. Istället betalar jag om de vill köpa något. Men Boll har i alla fall kommit på att hon vill ha en mp3-spelare. Hon har över tusen spänn i sin plånbok så det är väl helt okej. Brukar 7-åringar ha så mycket pengar när de inte ens får veckopeng?

Men man kan leva på ganska lite pengar om man inte köper så mycket saker. Väldigt enkelt egentligen. Jag kanske skulle bli ekonomisk rådgivare.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ge pengarna till mig! jag behöver dem ha ha. Hörru fröken har du tänkt på någonting som heter pension? Du bör arbeta för att tjäna ihop -eller spara till pensionen. Vad sägs om att lägga pengar på upplevelser med Erk? Fler sköna hotelnätter i Stockholm kanske? Och vad skulle hända om ni (gud förbjude) skulle separera eller om något annat händer som påverkar er vardag radikalt? man måste tänka på sådana saker även om de känns läskiga eller långsökta. Med denna regering gäller det att ha stålar för om du är utan...ja då ligger du risigt till/Linda

Anonym sa...

Jo du har rätt. Visst är det ju så att även jag behöver pengar. Jag kan inte leva på luft och kärlek allena :0)

Anonym sa...

Jag är rätt värdelös på att hålla i pengarna men jag jobbar på det och har blivit lite, lite bättre.

Du kan ju spara pengarna och om några år kan du helt sluta arbeta och öppna det där sommarlägret. ;)

Nisse sa...

När jag sparar pengar vågar jag knappt röra dom.