onsdag, mars 12, 2008

Barn

Det finns människor omkring mig som kanske inte borde ha barn. Barn som beter sig konstigt, dumt eller inte verkar må bra är mycket sällan eller aldrig sådana från födseln. Det beror på deras föräldrar och den miljö de växer upp i. Jag tror att man kan vara på många olika sätt som förälder och man kan uppfostra sina barn på tusen olika sätt utan att det är fel. Kanske man inte räcker till hela vägen och jämt och visst gör man fel ibland men det blir folk av barnen ändå. Men ibland så blir det alltför tokigt för att det ska vara bra för barnen. Och det behöver inte alls handla om misshandel, övergrepp eller föräldrar som tar droger osv. Jag kan se på de här barnen och se att därinnanför så finns det en fin och klok människa som inte får komma till sin rätt. För att deras föräldrar inte orkar, kan eller förstår.
- Kom hit med dom, vill jag säga. Låt mig ta hand om dom.
Och visst tror jag att jag skulle göra det bättre. Men det är säkert väldigt förmätet av mig att tro det. Fast ibland får man skjuta jantelagen åt sidan.

Jag önskar bara att jag hade modet och styrkan att kunna prata med barnens föräldrar. Men vem lyssnar på någon som påstår att de kanske inte sköter sin föräldraroll som de borde?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet.
Och man kan inte riktigt göra något.
Kanske kan du ha ett litet sommarläger där du bjuder in alla barnen och så lär de sig nya saker och att se på saker med nya ögon.
Det vore något!

Nisse sa...

Ja det vore något! Intressant idé.