onsdag, mars 12, 2008

Smarta barn och dumma lärare

Will kommer ibland hem och berättar om sina lärare. Det verkar finnas många lärare som tror att barn är dumma och lättlurade. Barn är vanligtvis smartare än man tror.

Will stod och tände och släckte en lampa i skolan. Då kom en lärare förbi och sa att så fick han inte göra för det drar så mycket ström.
- Det gör det inte alls, svarade Will.
- Det gör det visst, sa läraren.
- Nähä för jag har frågat min pappa och han sa att det inte gör det.
- Då tror jag att din pappa ljuger för dig, svarade läraren.
- Det gör han inte alls för han är elektriker, svarade Will tillbaka.

När han berättade det här för mig så sa han att om nu läraren vill att jag ska sluta tända och släcka så varför säger hon inte att det är irriterande eller att lampan kan gå sönder istället för att säga något som inte är stämmer? Och jag håller med. Det är dumt att stå och tända och släcka en lampa. Det borde han inte ha gjort. Men som lärare eller vuxen så måste man ha bättre förklaringar. Man måste ge barnet en vettig orsak till varför de ska eller inte ska göra något. För barn är inte dumma.

Det händer rätt ofta att Will står på sig när han vet att han har rätt. Och det tycker jag är bra. Bara för att man är lärare eller vuxen så vet man inte allt. Men det finns säkert många som tycker det är irriterande med en elvaåring som inte ger sig och inte köper allt rakt av.

Jag är i alla fall stolt över att jag har ett barn som tänker själv och som vågar säga ifrån.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var fin läsning. :)
Jag hade i samma situation bara pipit fram ett "förlåt, du har rätt. Jag är dum."
Ajabaja mig.

Anonym sa...

Jag med troligtvis. :0)