fredag, mars 07, 2008

Spa, spa, spa

Men om jag skulle hinna med och skriva nåt här då. Hela veckan har det varit gasen i botten. Men i dag ska jag på spa. Och sen så är det ju kalas i morgon. Så förhoppningvis kan jag slappna av och ha kul och låta bli att tänka på jobb och måsten.

Bakar tårtor för fulla muggar. Jag ska göra smörgåstårta utan smörgås. Till mig och andra som vill vara nyttiga. Resten får vanlig smörgåstårta. Och så gör jag efterrättstårta som jag nästan skulle kunna äta, om jag vill. Men det vill jag inte. Den innehåller i alla fall väldigt lite socker. Men jag tror nog att den blir god. Jag har provat den på några och den har fått godkänt. Det är hårdvispad äggvita som blandas försiktigt med hackad mandel. In i ugnen. Sedan vispas mascarpone och vispgrädde tills det är riktigt fast. Jag brer på den smeten och så ekologisk blåbärssylt och deckorerar med vispad grädde. Sockret finns i sylten.

Hur gör man smörgåstårta utan smörgås då? Jo genom att använda äggstanning som bröd och sen så kan man ha på räkor, ägg, creme fraiche, majonäs, sallad mm som man har på vanliga.

Jag har testat och det blev gott.

Jag har bjudit över 40 personer. Det vet inte födelsedagsbarnet. Så jag vet inte riktigt hur jag ska motivera mängden mat. Men det löser sig. Baren är laddad, presenterna inslagna. I alla fall en del. Tårtorna förberedda och huset nästan städat. Ahhhh.... spa!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hoppas du fotar tårteriet för jag är som vanligt mycket nyfiken!

Iväg på spa nu, och tänk bara på dig själv och njut!

Och ha så kul på festen.

Anonym sa...

Oj, nä jag tänkte att jag skulle fota men det glömde jag. Fast vi har en smörgåstårta kvar.