torsdag, mars 13, 2008

Pengar

Visst vill jag tjäna pengar. Som Linda så riktigt påminde mig så kommer det ju en pension och man kan få trevliga upplevelser för pengarna istället för att köpa saker.

Så jag tänkte skriva ner som en påminnelse till mig själv varför jag vill tjäna pengar.

1. För att det skulle kännas bra. Pengarna jag tjänar i mitt företag är ju bevis för att jag gör ett bra jobb. Alla mina kunder har jag fått genom rekommendationer så det är ju ett tydligt kvitto på att jag ger mina kunder det de vill ha. Alltså skulle en hög inkomst kännas bra för min självkänsla.

2. Jag behöver inte fundera på pengar om jag har pengar. Eftersom vi har det bra nu med lite pengar så skulle det naturligtvis vara ännu lättare med mer pengar. För visst måste jag ju fundera lite som det är nu. Inte kan jag gå sta och köpa vad som helst.

3. Så jag kan försörja min man så han kan vara hemma mer och bygga färdigt vårt hus. Då skulle det nog gå fortare med badrummet som aldrig blir klart och så skulle jag äntligen få bada bastu och bada bubbelbad.

4. För att se mer av världen.

5. För att kunna ge mina barn bättre möjligheter att studera vad de vill och sådana saker.

6. För att ha råd att köpa bra mat hela vägen. Ekologiskt, närproducerat osv. Nu köper jag så mycket jag kan men visst skulle jag kunna köpa mer om jag hade mer pengar.

7. För att kunna bjuda mina vänner, ge fina presenter, gå oftare på bio och kunna köpa fler böcker och fler bokhyllor.

8. För att kunna köpa en Buick.

2 kommentarer:

Linda sa...

Du ser! Det fanns en hel del att tjäna in pengar för. Verkar ju som du får ligga i om du ska fixa allt det där hahaha. Pengar behöver inte bara av ondo. Jag vet en tjej som i princip föraktar folk som vill tjäna pengar. Så tröttsamt att höra hennes konstiga argument hela tiden. Så tjäna pengar och lev gott!

Anonym sa...

Klart man ska kunna tjäna pengar. Och visst finns det ju saker man vill ha om man funderar lite.