måndag, januari 14, 2008

Måndag igen

Det gick bra att vara lärare i fredags. Lite nervöst först men det gick över, eleverna var snälla och trevliga. Kändes bra med en mjukstart. Under den här veckan blir det fler lektioner, få se hur det går då.

På lördagen skulle jag koppla av och så skulle vi städa, var det tänkt. Men både jag och Erk fick oväntade jobb. Men städningen väntar så gärna. Söndagen blev en dag av städning och skjutsning då Boll skulle leka med kompisar.

Jag städade också ur kryddskåpet och det var lite förskräckande att se hur många kryddburkar som innehåller glutamat. Jag kastade dem förstås och ska inte köpa några fler sådana. Glutamat (natriumglutamat/smakförstärkare) dödar hjärnceller. Barn och äldre, och vuxna som inte är helt friska, drabbas extra hårt.

Jag blev också mycket glad i helgen när jag vägde och mätte mig och såg att jag har gått ner sammanlagt 7 kg och tappat 20 cm i midjan. Det är ju dessutom så enkelt. Genom att äta naturlig mat, dvs sådan mat som vi är gjorda för att äta, så återställer sig kroppen. Vi blir friska, smala och starka. Och behöver aldrig gå hungriga eller motionera hysteriskt för att uppnå det. Vi är helt enkelt lurade. Tro inte på myndigheter, tro inte på livsmedelsverket, dietister eller läkare som förespråkar tallriksmodellen och påstår att vi ska äta mycket kolhydrater. Kolhydrater är sockerkedjor. Av socker blir man fet och sjuk. Däremot blir man frisk av mättat fett. Våra hjärnor består av mättat fett, bröstmjölk består av mättat fett. Animalisk mat som våra förfäder ätit i miljoner år består av mättat fett. Det är först när vi började äta mycket sockerkedjor och lite fett som vi fått diabetes, övervikt, hjärt- och kärlssjukdomar m.m. Och ännu värre har det blivit de senaste 50 åren då vi har ätit kemikaliestinna margariner, glutamat och färgämnen, spannmål och snabbmat.

Vill du veta mer? Läs GI-noll! av Sten Sture Skaldeman. Väl investerade pengar.

6 kommentarer:

Linda sa...

Att motionera hysteriskt är inte bra men att träna kan väl knappast vara fel?
Jag äääälskar min motionscykel och tränar nu cirka 4-5 dagar i veckan och det är jätteroligt. Speciellt att märka hur jag orkar mer och mer. Jag började med att cykla 1,2 mil och nu orkar jag 2 mil på ca 40 minuter.
Vad kul att träffas idag, kram

Anonym sa...

Ja visst är det bra att röra på sig, man får bättre blodcirkulation och blir piggare, får mer ork osv. Jag borde definitivt röra på mig mer.

Med hysteriskt menar jag att för att gå ner i vikt med motion behöver vi motionera MASSOR.

Linda sa...

Jag tränar nu cirka 4-5 gånger i veckan och det sägs att motionscykla ger snabbt resultat, det är bra motion för effektiv viktminskning. Sen så äter jag nyttigare också så nu banne mig vill jag se resultat.
Fast (jag har frågat förut men minns inte) är bönor och sånt bra enligt din metod? Vi äter dessutom mycket fisk och skaldjur.

Anonym sa...

Ang kryddor så kolla på
www.angagard.com de har supergoda kryddor helt utan konstiga tillsatser.
Jag är storförbrukare av Heta nätter och Sensuella Isabella, men de har massor med olika.
De brukar vara med på Gammeldags marknad bl a

Anonym sa...

Grattis till minskning och nya jobbet. :)
Jag ska kolla efter glutamat i skafferiet. Ändå dags att rensa och städa.

Anonym sa...

Linda - hittade du nåt om bönor i boken?

Helena - ska kolla... intressant. Jag blandade till egna kryddblandningar och det blev riktigt bra.

Kim - tack!