måndag, januari 21, 2008

Från finska till miljö

I dag börjar finskan igen efter jullovet. Hrmm... känns som jag har glömt allting. Vad ska jag svara när fröken frågar hur jullovet har varit?
- Nå joo, kiva.
Nja, jag vet inte riktigt.

Jag har börjat bli glömsk. I morse hade jag tydligen satt på datorn men jag har inget minne av det. Och i fredags skulle jag åka till en kund men när jag kom in i samhället så undrade jag varför jag var där. Kom ju på det ganska snart men så lyckades jag åka förbi hennes hus eftersom jag glömt det igen. Tog kanske två minuter att åka genom samhället till hennes hus.

Jag skyller på att jag har så mycket i huvudet just nu. Jag har en del jobb som måste göras och så lektionerna, plus finskan. Och så allt annat som snurrar runt i min skalle. Jag tror jag måste få nån reda i allting. Strukturera upp det. Var sak på sin plats. Kanske skulle börja med att leta reda på finskaböckerna.

Det är lustigt vårigt ute. Det ligger ju nära till hands att tro att det har med utsläpp och klimathot osv att göra. Fast oavsett orsaken så hoppas jag att det får folk att tänka efter. Jag försöker tänka efter själv. Åker visserligen en del bil men att jobba hemifrån drar ner det rejält, sopsorterar, försöker låta bli att konsumera för mycket, släcker lampor efter mig, stänger av apparater, köper ekologiskt om det finns, försöker använda miljövänliga produkter osv. Naturligtvis finns det massor mer jag kan göra. Men jag tror inte att jag är en av de värsta miljöbovarna i alla fall. Jag har också bestämt mig för att odla lite grönsaker och kryddväxter själv i sommar. Och så ska jag köpa ekologiskt och närproducerat kött så fort det är möjligt. Har ställt mig i kö för det. Fördelen med min nya kost är att jag äter mindre. Resten av familjen också eftersom jag bara lagar "min" mat åt dem.

Har blivit erbjuden att låna ett hus i Grekland en vecka i sommar. Fast jag måste faktiskt ärligt erkänna att jag tvekar mest pga flyget och den miljöpåverkan det har. Vi flyger inte speciellt ofta, jag har faktiskt bara flugit några gånger i mitt liv. Men jag vet inte om det gör det bättre.

Det är inte lätt men jag tror ju på att göra sådant som känns bra hela vägen. Man får prioritera lite och det är inte speciellt svårt egentligen. Jag är hellre frisk och lever i en frisk natur än att jag har massor av saker, resor, pengar och dåligt samvete.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du har verkligen mycket omkring dig, så inte konstigt om du glömmer saker.

Ja, det är vårigt och det är hemskt. Och bilarna susar förbi på Sthlms gator och jag vill ropa "promenera som vanligt folk så lever ni dessutom längre! Och sover bättre!"

Res till Grekland och dra ner på något annat i sommar. Det röstar jag på.

Linda sa...

Jaq om inte du åker så låna ut huset till mig för tusan.
Man måste få se sig om lite också. Glöm inte det.

Anonym sa...

Kim och Linda - ja, kanske ska tänka så...