onsdag, januari 09, 2008

Det var en gång ett mejl

Andlighet, oförklarliga saker, mystik och sådant ja det är ju inte så lätt att veta vad man ska tro. Jag tror det finns mycket som inte är så lätt att förklara och det är spännande att det är så. Naturen i sig är ganska mystisk och fantastisk och det kan vara svårt att ta till sig hur finurligt allt är. Men en sak jag inte riktigt kan tro på - än - är att mejl skulle vara förtrollade eller andliga eller mystiska på något sätt.

Jag får ofta mejl där det står att jag ska önska något och sen skicka det vidare till minst tio personer inom en viss tid och då kommer min önskan att gå i uppfyllelse. En del innehåller också hot om i fall jag inte skickar iväg det så kommer det hända något tråkigt. Vem hittar på sådant? Vem tror på sådant? Vad är det egentliga syftet? Är det någon som sitter och fnissar för sig själv och njuter av att lura folk? Eller finns det något större bakom? Om vi alla sitter och skickar såna här mejl dagarna i ända till massor av folk så överbelastas nätet och då så... vadå?

För det jag inte kan få in i min skalle är varför någon om den nu kunde förtrolla mejl och få önskningar att gå i uppfyllelse kräver att mejlet ska skickas inom en viss tid till ett visst antal människor. Det är ju lite som att ge en underbar present till någon med kravet att den ska springa tio varv runt kvarteret på 3 minuter om den ska få behålla det.

För mig går inte snällhet ihop med konstiga krav på motprestation. Det är inte snällt. Det är en baktanke med i det hela. Eller så är det en saga, för i sagor så måste man gå baklänges i tre mil och man får inte prata med någon innan solnedgången och man måste knacka tre gånger innan tuppen gal för att kunna rädda prinsen från trollet. Ibland måste man äta mycket gröt också för att inte bli förvandlad till en groda. Kanske är hela internet en saga? Jag vet inte, jag tror inte riktigt på det än. Jag tror att det är en fantastisk uppfinning och att det är en sjuhelsikes massa ettor och nollor. Men jag vill nog bli ordentligt övertygad innan jag sätter igång med att spamma världen med förtrollade mejl.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, alla dessa "förtrollade" mail. Grrr. Spamboxen nästa.

Anonym sa...

Jag lovade dig en lista på asiatiska filmer. Jag hittar inte till deras hemsida mer så jag försöker febrilt komma på vad som var sevärt och vad man kan hoppa över. Får ta med en lista till nästa bokklubb...

Anonym sa...

Therese - toppen, slit inte ihjäl dig med det nu bara. Jag har ju alla guldkorn till filmer att se :0)

När ska vi ses förresten?

Anonym sa...

Hej Nisse!
Vill bara be om ursäkt för att jag inte fanns i närheten när din lektion slutade, hade velat höra hur du tyckte att det gick. Men tyvärr började min sista lektion för dagen samtidigt som din slutade. Ringer dig i början av nästa vecka och kollar att du inte blivit avskräckt!
Ta en tequila och ha en bra helg! Konstigt sätt att försöka nå dig kanske, men det här var den vägen jag hittade utan att störa per telefon...
MVH
Monica

Anonym sa...

Monica!

Det gick bra. Jag har inte blivit avskräckt än.

Vi hörs!