måndag, maj 12, 2008

Ute eller inne

I helgen har jag insett några saker. Dels att det faktiskt är så att vi människor är ganska olika när det handlar om vad vi har för inställning till saker och ting. Och dels att när jag tänkt och sagt att jag gillar ärlighet så är det nog först och främst rakhet jag har menat. Att vara rak och säga vad man vill direkt istället för att linda in sanningen.

Båda de här sakerna insåg jag när jag hade med två pojkar, fem och tio år gamla, att göra. Det var Lillebror och hans storebror som var här i helgen. När Lillebror är här själv så funkar det bra eftersom han är så pass liten och eftersom han då gärna vill göra som Boll och Will. Men när hans storebror var med så kom deras vanliga beteenden fram. Inget fel i det men vi är olika. De har fått en annan uppfostran och lärt sig ett annat sätt att vara helt enkelt. För oss så är det självklart att man är ute när det är fint väder. Det finns massor av saker att göra ute, tycker vi. Men inte pojkarna. De ville helst vara inne och spela tv-spel.

Jag frågade om de ville åka båt på sjön och fick svaret:
- Näe, det vill vi inte.
Jag frågade om de ville cykla, leka i sandlådan, leka i skogen och fick samma svar. Jag lyckades locka ut dem några gånger men sedan gjorde de vad som helst för att få gå in igen. Och spela tv-spel.

Och när den äldre av pojkarna försvann in för tredje gången och jag gick in efter honom så satt han i soffan.
- Jag har lite ont i foten, sa han. Jag tänkte att jag kanske kunde sitta här en stund och kanske göra nåt.
Jag fattade förstås direkt vart han ville komma men jag frågade ändå vad han ville göra.
- Ja, spela lite tv-spel kanske.
Det var då jag insåg att jag gillar när folk är raka.

Det irriterade mig först att de ville gå in hela tiden och de irriterade mig att han inte kunde vara rak. Men jag insåg ju också att det inte är så lätt att ändra på folk under en dag och att vi faktiskt är olika. Bara för att jag vill vara ute betyder ju inte det att alla andra vill vara det.

Så efter ett tag fick de sitta inne och så var vi andra ute. Och då blev vi nöjda hela bunten.

P.S Men jag har ändå svårt att förstå att man vill vara inne när det är fantastiskt väder ute och man är på landet och det finns massor av skojiga saker att göra utomhus.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår vad du menar.

Jag har alltid varit en innesittare. Det vore nog annorlunda om jag hade en trädgård, eller kanske till och med en altan.

Nya raka rör, säger jag.

Anonym sa...

Det är ju mycket lättare att vara ute när man bor på landet. Då är ute en del av boendet. När man bor i lägenhet så är det ju inte bara att gå ut på gården - vad ska man göra där liksom?