tisdag, november 06, 2007

Hjälp med den finska grammatiken

Jag behöver lite hjälp. Sitter här och pluggar till den finska grammatiktentan som är på lördag. För att reda ut begreppen och få grepp om dem så skriver jag ner allt tillsammans med förklaringar.

Till exempel så insåg jag när jag skrev ner de verb som tar ablativ (vilket är en kasusform som uttrycker exempelvis rörelse och riktning, befintlighet eller ägare som ordet kadulta - från gatan) att de alla handlar om sinnen t ex känna, smaka, låta.

Men de verb som tar illativ kan jag inte riktigt hitta en benämning på. Illativ handlar också om riktning och befintlighet t ex taloon - in i huset. Dessa verb är bland annat stanna, lära känna, tillhöra, dö, lita på. Finns det någon gemensam benämning på dessa precis som på sinnesorden ovan?

Jag har flera grammatikböcker och massor av papper men det står ingenstans. Jag tycker ändå att de har med varandra att göra. Precis som jag hittade sambandet med sinnesorden.

5 kommentarer:

Linda sa...

Oj... inget jag kan hjälpa dig med tyvärr.

Anonym sa...

O käre vän!
Nu hoppas jag att någon kommer till undsättning.
Jag förstår noll.

Nisse sa...

Attans då. Om jag säger så här då - vad har orden stanna, lära känna, tillhöra, lita på gemensamt?

Anonym sa...

Hmm.. De är absrakta.
Annars låter det lite som ett förhållande, om man kastar om orden lite;
1. Lära känna
2. Lita på
3. Tillhöra
4. Stanna

Anonym sa...

ja men det ligger nåt i det att de har med förhållanden att göra

tack!